WTCC

WTCC: Eerste podium Coronel, eerste winst Priaulx

100502_coronel_marrakesj_r2_podium
Yvan Muller, Andy Priaulx en Tom Coronel: het podium na race 2


Tijdens de eerste race werd er maar zes ronden lang echt geracet, maar de tweede race van het WTCC in Marrakesj was helemaal een drama. Slechts anderhalve ronde was er sprake van normale race-omstandigheden, voor de rest reed het veld alleen maar zijn rondjes achter de safety-car. Een teleurstellend tafereel, dat echter aan de eerste seizoenszege van Andy Priaulx en de eerste podiumplaats van het seizoen voor Tom Coronel niets afdoet.

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4



Norbert Michelisz, die naast Andy Priaulx vanaf de eerste startrij mag vertrekken, neemt het begrip ‘staande start’ wel heel letterlijk, want hij blijft inderdaad staan. Coronel, die direct achter hem start, kan de SEAT van de Hongaar ontwijken en schuift als derde aan achter Priaulx en Muller, maar in het gedrang verderop in het veld gaat het grandioos mis: Huff wordt aangetikt, gaat in de rondte en knalt in de pitmuur. Ook Vaulkhard, O’Young en Hernandez beschadigen hun auto’s. Natuurlijk komt meteen de safety-car in actie. Priaulx leidt op dat moment voor Muller, Coronel, Monteiro, Farfus, Barth, Menu en Bennani. Tarquini, die de auto van Huff moest ontwijken, is met schade aan de linker voorkant van zijn Seat na de eerste ronde slechts negende. Franz Engstler is tiende en achter de Duitser zijn met Nykjaer, Gené, D’Aste en Michelisz nog slechts vier andere rijders in de race.

100502_farfus_marrakesj_r2_schade
Farfus en Menu crashen: tweede keer safety-car

Aan het begin van de zevende ronde wordt de race weer vrijgegeven, dan zijn er nog zes ronden te gaan. Bij de herstart blijft Priaulx aan de leiding, hij kan samen met Muller wat van Coronel wegrijden. Barth heeft Farfus ingehaald en is nu vijfde. Farfus en Menu zijn in duel om de zesde plaats, maar daarbij is de rechter stuurarm van Farfus’ BMW gebroken. De auto is daardoor onbestuurbaar geworden en daarop duwt Farfus niet alleen zijn eigen BMW, maar ook de Chevrolet van Menu hard de muur in. Beide auto’s raken zwaar beschadigd, van de Chevrolet breekt het rechter achterwiel af. Opnieuw safety-car. Priaulx leidt op dat moment voor Muller, Coronel, Monteiro, Barth en Tarquini, die alweer in de punten rijdt. Lokale held Bennani is de beste privérijder op de zevende plaats.

De herstart volgt in ronde 13, tevens de laatste ronde van de race. Onder druk van Muller schampt Priaulx in de tweede chicane even de muur, maar kan zijn positie vasthouden. Zo wint de Brit voor Muller, Coronel, Monteiro, Barth, Tarquini, Nykjaer, Gené en Bennani, die voor eigen publiek de beste privérijder is.

100502_coronel_marrakesj_r2_actie
'Visit Morocco': Tom Coronel had het er wel naar zijn zin!


Tom Coronel is uiteraard erg blij met zijn eerste podiumplaats van het seizoen. “Het lijkt natuurlijk makkelijk, zo met die safety-car, maar je moet wel je best doen om constant geconcentreerd te blijven en geen fouten te maken. Ik heb de hele tijd tegen mezelf zitten praten, zo van: ‘Kom op, nu moet het gebeuren, scherp blijven’. In de laatste ronde achter de safety car heb ik geprobeerd ervoor te zorgen dat mijn banden zo schoon mogelijk zouden zijn en zo kon ik in de laatste ronde van de race de derde plek naar huis rijden. Goed, gewoon racen was natuurlijk leuker geweest, en misschien had ik Priaulx en Muller ook nog wel kunnen pakken, maar voorlopig is dit resultaat gewoon binnen, en daar gaat het om!”

Uitslag:

1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 13 r. in 36:15,763 (gem. 97,76 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 0,837
3. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 1,228
4. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,464
5. Fredy Barth (Zwi), SEAT Leon TDI, op 1,949
6. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 2,395
7. Michel Nykjaer (Den), SEAT Leon TDI, op 4,555
8. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 5,365
9. Mehdi Bennani (Mar), BMW 320si, op 5,916
10. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 6,109

Stand WK na 4 van 24 races:

1. Gabriele Tarquini, 70 punten
2. Yvan Muller, 63
3. Rob Huff, 46
4. Andy Priaulx, 39
7. Tom Coronel, 29


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet