GT

FIA GT1: Winnende Aston Martin uit uitslag gehaald. Menten derde op Silverstone (update)

480_start_64

Het moet gezegd worden. Na de teleurstelling van de WTCC in Marokko zijn de races georganiseerd door de SRO een verademing om te zien. Een nieuw concept van twee races van één uur met mooie startvelden en veel strijd zijn boeiend om te bekijken. Een racedag met een mix van GT4, GT3 en als hoofdmoot de FIA GT1 is een schot in de roos.

De RAC Tourist Trophy is in Engeland een begrip. Vanaf 1905 wordt deze wedstrijd al georganiseerd en kent bekende winnaars als Tazio Nuvolari, Stirling Moss, Graham Hill en Denny Hulme.

Tekst: FC en PR
Foto's: PR

480_winnaars_65

Aston Martin pakte in eerste instantie de dubbel tijdens dit tweede raceweekend. Darren Turner en Tomas Enge waren de beste in hun Young Driver AMR No.7. Het duo passeerde de finish voor de Hexis Aston Martin DB9 van Frederic Makowiecki en Thomas Accary die vanaf pole position mochten vertrekken. Achteraf werd de winnende Aston Martin uit de uitslag gehaald nadat de Britse bolide niet conform de technische reglementen bleek te zijn. Ook de tweede Aston Martin kreeg van de wedstrijdleiding een straf toebedeeld.

480_nissan_78

De winst was nu voor het Britse duo Jamie Campbell-Walter en Warren Hughes die sterk voor de dag kwamen met de Sumo Power Nissan GT-R. Na de diskwalificatie van de winnende Aston Martin schoof Jos Menten en Frank Kechele door naar een fantastische derde plaats.

480_spin_start_fordgt_61

Mike Hezemans ontsnapt uit vuurzee
Mike Hezemans en Anthony Kumpen hebben het einde van de hoofdrace in Silverstone niet gehaald. Na een tiental minuten vatte de Corvette Z06 #14 vuur en was de wedstrijd van het Nederlands-Belgisch meteen voorbij. Een brand die zware gevolgen kan hebben want de deelname aan de 24u van Le Mans komt plots op de helling te staan.

Anthony Kumpen hoopte op regen voor de hoofdwedstrijd en vanmorgen werd hij op zijn wenken bediend want tijdens de warm up deze ochtend gingen de hemelsluizen open. De Corvette zou in de hoofdrace starten op plaats 7, het resultaat van de kwalificatierace, maar omdat de motor tussen de eerste wedstrijd en deze van Silverstone vervangen werd moest de Corvette vijf plaatsen achteruit op de grid. Hezemans nam de start maar het liep voor geen meter.

“ Er was een probleem met de benzinetoevoer ” zegt Anthony Kumpen. “ Al wisten we dat niet op dat moment, het is achteraf dat enkele rijders het ons vertelden. De Corvette verloor benzine, die kwam eerst op de banden terecht waardoor de wagen moeilijk bestuurbaar was en vervolgens drupte de benzine op de hete uitlaat. Mike kon de wagen aan de kant zetten, in geen tijd was de Corvette omgevormd tot een vuurbal. Het duurde even vooraleer Mike de knop op het dashboard gevonden had om de deur te openen. Op een bepaald moment was er een windvlaag die de rook wegblies. Mike had toen het dashboard al bijna volledig in zijn handen, gelukkig vond hij de knop om de deur te openen. Het gebeurde bij aanvang van de wedstrijd. Op dat moment reed Mike met een volle tank rond, meer dan 100 liter benzine. In de pit zag ik de zwartgeblakerde helm van Mike. Hij was nog steeds onder de indruk van de gebeurtenissen. Mike heeft bijzonder veel geluk gehad. Gelukkig is het goed afgelopen. Autosport is bijzonder veilig geworden maar tegen een vlammenzee kan je niets doen. ”
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet