WTCC

WTCC: Tarquini wint race één

Al voor de tweede keer dit seizoen won Gabriele Tarquini een WTCC-race. In de eerste race van Marrakesj, die onder de safety-car werd beëindigd nadat BMW-privérijder Romanov in de muur was geraakt, zegevierde de Italiaan in zijn SEAT voor Chevrolet-coureur Rob Huff en de SEATs van Tiago Monteiro, Fredy Barth en Tom Coronel.

Tekst: René de Boer



Na de eerste formatieronde geeft wedstrijdleider Mirek Bartos de start nog niet vrij, omdat het veld naar zijn zin niet goed gesorteerd is. Na nog een formatieronde, ditmaal zonder safety-car, is de wedstrijdleider nog steeds niet tevreden. Pas bij de derde poging gaat het goed. Pole-sitter Tarquini pakt de leiding, gevolgd door Huff. Gené en Nykjaer komen voor de chicane met elkaar in botsing. Nykjaer kan de race voortzetten, Gené valt terug tot aan de staart van het veld. Na de eerste reguliere raceronde leidt Tarquini voor Huff, Barth, Monteiro, Coronel, Muller, Michelisz, Menu, Priaulx en Farfus. Voor Stefano D’Aste is de race voortijdig ten einde: hij parkeert zijn BMW in de pits.

In de vierde ronde neemt Engstler, die matig startte, weer de leiding bij de privérijders, als hij samen met Nykjaer Hernandez inhaalt. Barth zet Monteiro onder druk in de strijd om de derde plaats. Muller maakt een foutje en valt terug naar de zesde plaats achter Coronel. Menu en Priaulx komen in het duel om de achtste plaats met elkaar in botsing, Priaulx neemt de achtste plaats van de Zwitser over.

In de zesde ronde valt Monteiro Huff aan in de strijd om de tweede plek, maar de Brit verdedigt zijn positie. De volgorde na zes ronden: Tarquini leidt voor Huff, Barth, Coronel, Muller, Michelisz, Priaulx, Muller en Farfus. Gené heeft zich goed naar voren gewerkt en is al 13e. Voor Andrei Romanov is de race echter ten einde: hij verliest in de chicane de controle over zijn auto en raakt de muur. Omdat zijn auto op de baan staat, komt vanaf ronde acht de safety-car in actie. Deze komt echter pas achter de op de vierde plaats rijdende Barth in het veld, zodat het nog een ronde duurt, voordat het hele startveld achter de safety-car rijdt. Ondertussen gaat Sbaï met de Maurer-Chevrolet op de klaarblijkelijk gladde baan in de rondte – voor hem is de race over.

De berging van de gestrande auto van Romanov duurt zo lang, dat de race achter de safety-car wordt beëindigd. Zo wint Tarquini voor Huff, Monteiro, Barth, Coronel, Muller, Michelisz, Priaulx, Menu en Farfus. Priaulx mag daarmee in de tweede race vanaf pole starten.

Uitslag:

1. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 13 r. in 32 :12,815 (gem. 110,05 km/u)
2. Robert Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 1,117
3. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,792
4. Fredy Barth (Zwi), SEAT Leon TDI, op 2,436
5. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 3.513
6. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 5,615
7. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 7,900
8. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 8,892
9. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 10,113
10. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 11,959

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet