Supercar Challenge

DSC: Verdiende overwinning voor Van der Zwaan en Dijkstra op de Nürburgring


100501_race4[1]

Cor Euser kon die eerste positie lang vasthouden, maar moest uiteindelijk in de Dunlop Kehre achterop het circuit zijn meerdere erkennen in Arjan van der Zwaan. Van der Zwaan kon na zijn inhaalactie meteen een paar seconden weglopen bij Euser. Peter Versluis slaagde er twee ronden later ook in om voorbij te gaan aan Euser. Van der Zwaan had op dat moment al een ruime voorsprong van een tiental seconden op Versluis opgebouwd.
Voor René Snel verliep de pitstop niet zoals gewenst. Nadat Snel weer de baan op was gekomen vloog namelijk de motorkap van zijn Porsche los waardoor die motorkap op de voorruit van Snel terecht kwam. Snel moest hierdoor zijn auto aan de kant parkeren. Ook voor Peter Versluis verliep de pitstop niet vlekkeloos. Bij de bandenwissel hadden zijn monteurs problemen met het monteren van een achterwiel waardoor Versluis veel langer binnen moest staan dan gepland.
Peter Versluis kwam dan ook achter Cor Euser, Rick Abresch en Danny Werkman terecht en moest daardoor een flinke inhaalslag maken om nog aanspraak te maken op een podiumplaats. Siebrand Dijkstra, die het stuur van de Audi R8 LMS had overgenomen van Arjan van der Zwaan had door dit alles immers al een voorsprong van ruim dertig seconden.

100501_race3[1]

Versluis had na de pitstops het mes tussen zijn tanden zitten en kon snel voorbij gaan aan Rick Abresch en Danny Werkman. Versluis sloot daarna aan bij Cor Euser waarbij bovendien Danny Werkman aan kon sluiten bij de Ferrari F430 van Versluis. Een spannend gevecht volgde, dat bijna nog fout af dreigde te lopen. Bij de NGK-chicane verremde Werkman zich namelijk waardoor hij met zijn Omega V8Star door het gras schoot. Bij het terugkomen op de baan miste Werkman de bolides van Versluis en Euser maar op een haartje.
Versluis slaagde er met nog tien minuten op de klok in om nog voorbij te gaan aan Werkman en Euser, maar de achterstand op Siebrand Dijkstra bleek veel te groot om nog in te lopen. Arjan van der Zwaan en Siebrand Dijkstra zegevierden daarom op de Nürburgring, met Peter Versluis op de tweede positie. Cor Euser completeerde het podium nadat Danny Werkman met technische problemen nog op had moeten geven.
In de Supersport I-divisie hadden Milko Tas en Bob Herber zich meer van dit weekend voorgesteld. De versnellingsbak van de Aquila CR1, waarvoor het team komende week een update in de planning had staan, bleef al in de opwarmronde vastzitten in de tweede versnelling waardoor zij al snel het strijdtoneel moesten verlaten.

100501_race5[1]

Dennis Retera in de KTM X-Bow en Jaap van Lagen in de Porsche 997 GT3 hadden beiden een goede start en konden al snel weglopen op hun achtervolgers. Bij die achtervolgers was Nol Köhler goed weg. Begonnen op de zevende positie in zijn divisie schoot de regerend kampioen meteen door naar de derde positie. Köhler ging daarbij onder andere voorbij aan Philippe Ribbens en Rob Frijns. Jochen Habets zag bovendien zijn vijfde startpositie al in de eerste bocht in rook opgaan. Habets spinde namelijk waardoor meerdere plekken werden verloren.
Voor Dennis Retera en Piet Versluis verliep de race niet zoals gepland. De KTM van het duo kende technische problemen met de motor waardoor zij al voor de pitstops op moesten geven. Jaap van Lagen leek hiervan optimaal te profiteren, maar vlak voordat Van Lagen zijn stuur aan teamgenoot Wolf Nathan over wilde geven moest ook hij zijn Porsche met technische problemen aan de kant parkeren. Een gebroken aandrijfas bleek achteraf de boosdoener.

100501_race6[1]

Köhler had ondertussen ook een paar plekken prijs moeten geven. Om de eerste positie ontstond daarna een spannend gevecht tussen Philippe Ribbens, Pieter Dubois en Jochen Habets. Eerst slaagde Dubois erin om voorbij te gaan aan Philippe Ribbens, waarna ook Jochen Habets Ribbens in kon halen. Habets voerde hierna meteen de druk op op Pieter Dubois, waardoor een spannend gevecht tussen de twee kemphanen ontstond. In de Ford-curve probeerde Habets buitenom bij Pieter Dubois voorbij te steken, maar Dubois gaf niet toe en duwde Habets bij deze inhaalactie in het grind. Beide bolides bleven in het rechte spoor maar Pieter Dubois moest bijna meteen daarna door schade zijn bolide in het gras parkeren. Habets leek in eerste instantie nog wel verder te kunnen, maar moest uiteindelijk toch zijn Porsche met schade in de pitstraat parkeren.

100501_race7[1]

Na dit alles ontstond er na de pitstops een zeer spannend gevecht tussen Erol Ertan in de Renault Mégane Trophy van Carworld Motorsport en Henk Haane in de Porsche 997 GT3 van Lammertink Racing. Ertan, die bij de pitstops het stuur had overgenomen van Philippe Ribbens, bood knap weerstand en kon zijn Mégane lang voor de Porsche van Haane houden. Toch slaagde Haane er in de slotfase nog in om voorbij te steken aan Ertan. Erol Ertan en Philippe Ribbens eindigden daardoor op de tweede positie, maar waren daarmee uitermate tevreden. De derde positie was verrassenderwijs voor de Fransman Guillaume Rousseau, die hiermee optimaal profiteerde van het uitvallen van veel van zijn concurrenten.

100501_race8[1]

De grootste verrassing vandaag waren nog wel de BRL’s. De V6en, die dit weekend voor de eerste keer deelnemen aan de Dutch Supercar Challenge, lieten zien dat zij het tempo in de Supersport I-divisie goed bij konden benen. Vooraf werd er door sommigen nog gedacht dat de BRL’s een geheel eigen trein zouden gaan vormen binnen de DSC, maar niets bleek minder waar. Zo vochten Henry Zumbrink en Niels Bouwhuis bijvoorbeeld veel gevechten uit met in de DSC gerenommeerde inschrijvingen zoals Henk Thuis en Michael Donovan. Zumbrink eindigde uiteindelijk op de vierde positie, net buiten het podium, en hield daarmee veel potentiële podiumkandidaten achter zich.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet