DTM

DTM: Mercedes-Benz domineert op Hockenheim (lang)

winnaar_paffett
Best of British: Gary Paffett wint de eerste DTM-race van het seizoen op Hockenheim

Vorig jaar was het Audi dat op Hockenheim de eerste vier plaatsen bezette tijdens de eerste race van het DTM-seizoen. Dit jaar was het Mercedes-Benz dat domineerde in het Motodrom met een viervoudige overwinning. Tijdens een afwisselende race onder zomerse omstandigheden met een temperatuur van ruim 25 graden ging Gary Paffett met de overwinning aan de haal, gevolgd door zijn merkgenoten Bruno Spengler, Jamie Green en Paul Di Resta. Green was daarmee de beste rijder met een 2008-auto. Tal van Audi-rijders hadden bandenproblemen, anderen vielen terug door strategische missers. De beste coureur van het merk uit Ingolstadt was Mike Rockenfeller, die met zijn A4 uit 2008 als vijfde eindigde, gevolgd door Audi-coureurs Ekström, Scheider en debutant Molina, die daarmee in zijn eerste race een kampioenschapspunt scoorde.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Vroeger was de seizoensouverture op Hockenheim bijna traditioneel een prooi voor Mercedes-Benz (de enige uitzondering was de winst voor Laurent Aiello met de Abt-Audi in 2002), maar sinds 2007 was Audi op Hockenheim in de eerste race van het seizoen ieder jaar succesvol. Opmerkelijk: in de jaren waarin Audi op Hockenheim de eerste wedstrijd won, werd het ook telkens kampioen. Als dat de regel is, kan men nu bij Mercedes-Benz alvast de champagne in de koelkast leggen, want ditmaal was het met Gary Paffett een rijder van het merk uit Stuttgart die zegevierde, terwijl Spengler, Green en Di Resta zelfs voor een viervoudige overwinning voor Mercedes-Benz zorgden.

start_hockenheim_1
Startfase met Tomczyk en pole-sitter Paffett in gevecht om de eerste plaats


Bandenpech en missers bij Audi

Daarbij profiteerden de Mercedes-Benz-rijders wel een beetje van bandenpech en missers bij Audi. Allereerst kwamen Mattias Ekström en Markus Winkelhock aan het eind van de negende ronde al binnen voor hun eerste verplichte pitstops, terwijl het venster voor de stops pas in ronde tien openging. Vorig jaar kon dit nog, dit jaar is artikel 39.1 van het sportief reglement van de DTM, dat de verplichte stops regelt, op dit punt gewijzigd. Daarmee moesten Ekström en Winkelhock nog een keer extra naar binnen. Ekström deed dit inderdaad en viel daarmee terug naar de zesde plaats. Winkelhock kwam niet nog een keer binnen en kreeg daarmee een tijdstraf van 60 seconden opgelegd, waarmee hij uiteindelijk als 16e werd geklasseerd.

stoddart_premat_hockenheim_1
Stoddart en Prémat met elkaar in gevecht

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet