A1GP

A1GP: Frankrijk terug aan het front

Na een klein inzinkje in de sprintrace, heeft Team Frankrijk in de hoofdrace toch maar weer laten zien wie het sterkste A1 Grand Prix-team is. Als zevende gestart reed de equipe, met behulp van een goed geplande pitstop, naar voren, om met nog zeven ronden te gaan de leiding van Groot-Brittannië over te nemen. Nederland kende een voortvarend begin, maar na een drive-throughpenalty was de negende plek het maximaal haalbare.

Tekst: Daan Jeuken

In de openingsfase van de race leek er nog geen vuiltje aan de lucht voor de Zwitsers. Als winnaar van de eerste race kwamen ze goed weg en sloegen meteen een gat. Indonesië, verrassend zesde in de sprintrace, kwam bijzonder goed weg en nestelde zich op de derde plek, achter Italië en voor Groot-Brittannië, Canada en Frankrijk. Jos Verstappen had een redelijke start en ging van de elfde naar de negende positie.

Verstappen begon aan zijn opmars en haalde in de tweede ronde zijn kwelgeest van de sprintrace, Alex Yoong, in. Yoong was hierdoor zo van zijn apropos dat hij spinde en zijn race zag eindigen. Na Maleisië moesten ook Tsjechië en Canada eraan geloven, waardoor Verstappen in de vierde ronde al zesde lag, vlak achter het terugvallende Indonesië. Dat Mikola niet echt in de top thuishoort bewees hij zelf, door onder druk te spinnen.

Deze spin veroorzaakte een safetycarsituatie, wat voor de meeste teams direct aanleiding was voor de verplichte pitstop. De Zwitsers deden dit echter pas in de tweede ronde achter de safetycar, waardoor ze race moesten voortzetten vanaf de allerlaatste plaats. Deze domme fout kostte ze de race, en toen ze na deze pitstop ook nog een drive-throughpenalty kregen, was de kans op punten geslonken tot nihil.

Team Nederland had een moeilijke pitstop, want een afgeslagen motor kostte tijd en posities. Als zevende kon Verstappen opnieuw beginnen aan een inhaalrace, die hem in korte tijd naar de vierde plek bracht. Het podium was nu in zicht, maar zoals wel vaker dit jaar kwam er een kink in de kabel naar het ereschavot. Dit keer waren het de baancommissarissen, die Verstappen bestraften voor het te hard rijden door de pitsstraat, en om het te oefenen mocht hij een extra ritje door de pitsstraat maken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet