Formula Regional European

NEC Formule Renault 2.0: Rogier de Wit optimistisch over races in Brno

rogier_de_wit_hockenheim_necfr2_2

Ondanks een moeizaam weekend heeft Rogier De Wit bij de openingsraces van de Northern European Cup Formule Renault 2.0L (NEC FR 2.0) op het GP-circuit van Hockenheim kostbare punten voor het kampioenschap weten te vergaren. Door in zijn debuutweekend in de Formule Renault 2.0 als vijfde en als zesde te eindigen haalde de coureur uit Nieuwerkerk aan de IJssel met zijn KTR-team naar eigen zeggen ‘het maximale’ uit het weekend. Komende dagen in Brno hoopt De Wit met een extra officiële testdag op het programma de afstelling van zijn FR 2.0 weer verder en beter op de rit te krijgen.

Tekst en foto’s: PR

Voor de Nieuwerkerker kwam de overstap naar het Belgische Formule Renault-team van Kurt Mollekens pas kort voor de seizoensstart van de NEC FR 2.0 tot stand. Na met succes twee jaar in het Britse Formule Ford kampioenschap te hebben geacteerd ambieerde de 19-jarige student aanvankelijk een vervolg in de Formule 3. De barre omstandigheden maakte testen deze winter echter nauwelijks mogelijk en De Wit achtte het vervolgens niet zinvol om zonder een degelijke voorbereiding aan een F3-seizoen te beginnen. Een telefoontje van oud-Masters winnaar Kurt Mollekens, haalde De Wit vervolgens over de streep om voor dit jaar in één van de twee gloednieuwe Formule Renaults van zijn KTR-team te stappen.

Langzamer op nieuw rubber
Bij de seizoensopener van de Noord-Europese Cup op Hockenheim het afgelopen weekend kregen de rijder en het team het lek met de nieuwste Renault echter nog niet geheel boven. Ondanks nieuwe banden in de kwalificatie op zaterdag bleken de rondetijden lager uit te vallen dan met oude banden in de vrije training eerder die ochtend. “Het leek wel of het nieuwe rubber en de plotselinge zomerse temperatuur de snelheid van de auto smoorde”, aldus De Wit. “De auto bleek uit de data ook inderdaad 8 km/u langzamer te zijn”.

rogier_de_wit_hockenheim_necfr2_3

Niet volgens de reglementen
Na de teleurstellende zesde tijd in de kwalificatie werd de KTR-rijder vervolgens geconfronteerd met nóg een tegenvaller. De auto bleek bij de technische keuring niet aan de laatste reglementswijzigingen te voldoen (de camberplaatjes bleken een fractie te smal) en De Wit werd daarvoor – net als twee andere rijders - vijf plekken teruggeplaatst op de startgrid voor race 1.

Achteraf spijt
Een raketstart vanaf de elfde plek zorgde er echter voor dat de KTR-rijder aan het begin van de eerste race gelijk al weer een flink aantal plekken wist goed te maken. Het was vervolgens de Deen Schilling die De Wit in zijn snelle opmars een tijd lang de weg versperde. De Nieuwerkerker besloot niet te forceren en geen onnodige risico’s te nemen. “Achteraf had ik daar wel wat spijt van. Als ik toch sneller had doorgepakt dan had ik het mogelijk nog gehaald om aan te sluiten bij het gevecht om de derde plaats. Aan de andere kant bleek aan het eind van de race de balans in de auto toch behoorlijk zoek dus ik hou het er maar op dat we in ieder geval weer geleerd hebben van deze afstelling en toch de nodige punten gepakt hebben”, aldus De Wit.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet