GT

FIA GT: FIA presenteert nieuwe GT3-klasse

Met trots presenteerde de FIA, in de persoon van president Max Mosley, in Monaco een nieuwe subklasse in het FIA GT-kampioenschap. In de serie, waar uitsluitend wordt geracet met auto’s die ook in de winkel te koop zijn, komt naast de GT1 en GT2-klasse nu ook de GT3-klasse.

Tekst: Daan Jeuken

Doelgroep
De nieuwe GT3-klasse is opgericht voor gentlemen drivers, waarvoor onder andere de klasse werd herstart. Maar door de professionalisering van de klasse verdwenen deze coureurs langzaamaan van de grid. Daarom achtte de FIA het nodig een speciale klasse te beginnen voor deze groep coureurs.
Om te kunnen bepalen welke coureurs binnen deze groep vallen, is er een aantal strenge richtlijnen opgezet, waaraan coureurs moeten voldoen om deel te mogen nemen aan de GT3-klasse. Coureurs die in de Formule 1 hebben gezeten, in de top tien van een grote internationale eenzittersklasse zijn geëindigd, in de top zes van een Formule 3-kampioenschap zijn geeïndigd, Le Mans hebben gewonnen, een contract als fabrieksrijder hebt gehad en jonger zijn dan 55 worden gezien als professionele coureurs en komen dus niet voor deelname in aanmerking.
Natuurlijk zijn er wel mazen in de wetten, zo wordt een geval tussen de 45 een 55 jaar apart bekeken. Iemand als Alain Prost, in 1993 gestopt met de Formule 1, maar nog wel actief in bijvoorbeeld het Franse GT-kampioenschap wordt daarentegen natuurlijk niet gezien als amateur. Ook Mike Hezemans, die nooit racete met eenzitters, maar heden ten dage een van de snelste GT-coureurs is, zal niet als amateurcoureur in het GT3-kampioenschap mogen uitkomen.

Auto’s
Het principe van het FIA GT-kampioenschap is dat er wordt geracet met bestaande modellen bolides; dus auto’s die ook in de winkel te krijgen zijn. In de meeste raceklasses zijn de bolides gebaseerd op een hele hoop technische regels, met als gevolgd dat ze er behalve qua kleurensamenstelling allemaal ongeveer hetzelfde uitzien.
GT-wagens zijn echter gebaseerd op gewone wegauto’s, waardoor er verschillende ontwerpen rondrijden. De één heeft zijn zescilindermotor voorin liggen, de ander heeft een twaalfcilinder achterin. Vervolgens wordt er hevig getest, om deze wagen allemaal op hetzelfde prestatieniveau te krijgen. Bijvoorbeeld door aërodynamisch wat dingen te veranderen, de vleugels in te krimpen kun je de prestaties van de wagens naar beneden halen en door de motor wat minder lucht te geven zal ook deze minder presteren. Er wordt echter ook met simpel ballastgewicht worden gewerkt.
Het mooie gevolgd hiervan is dat je een raceklasse krijgt waarin compleet verschillende wagens als Ferrari’s, Maserati’s en Porsches het tegen elkaar opnemen.

Plaats van handeling
De FIA GT3 zal het FIA GT-kampioenschap volgen in de grootste Europese evenementen, te weten Imola, Magny-Cours, Silverstone, Oschersleben en Spa Francorchamps. Er is bewust gekozen om in het debuutjaar slechts vijf races te rijden. Dit maakt de startkosten een stuk lager. In het tweede jaar zullen er zes races verreden worden, waar het erg waarschijnlijk is dat er eentje van in Azië of het Midden Oosten zal plaatsvinden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet