Sportscars

Sportscars: Winnend racedebuut nieuwe Audi R15 TDI

100411_lms_r1_audi_action
Bij zijn eerste race was de nieuwe Audi R15 TDI gelijk goed voor een overwinning


Het racedebuut van de flink gewijzigde Audi R15 TDI resulteerde gelijk in een overwinning. Bij de openingswedstrijd van de Le Mans Series, het eerste competitie-optreden met de nieuwe auto, schreven fabrieksrijders Allan McNish en Dindo Capello de acht-uursrace op het circuit van Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet op hun naam. Na acht uur, de langste duur van een LMS-race tot dusver, hadden McNish en Capello een voorsprong van vijf ronden op de Lola van het Aston Martin-fabrieksteam, die werd bestuurd door Harold Primat, Stefan Mücke en Adrian Fernandez. De enige Nederlandse inbreng bestond uit de Spyker met Jeroen Bleekemolen, Tom Coronel en Peter Dumbreck. Het trio eindigde als 28e algemeen en als achtste in de klasse na veel problemen met de ophanging.

Tekst: René de Boer
Foto's: LMS-DPPI/Jean-Michel Le Meur, Frédéric Le Floc'h


Voor Audi had de race nauwelijks beter kunnen lopen. Slechts twee ronden lang reed de R15 TDI níet aan de leiding, voor de rest domineerden Capello en McNish de wedstrijd op overtuigende wijze. Het enige team dat nog een bedreiging had kunnen vormen, de Oreca-Peugeot-équipe, die vanaf pole startte, verspeelde al vroeg in de race alle kansen, nadat in het eerste uur negen ronden werden verloren als gevolg van een probleem met de hydraulische krik aan de achterzijde van de auto. De fabrieks-Aston Martin reed in de eerste twee ronden aan de leiding, nadat Stefan Mücke de eerste plaats had overgenomen toen McNish in de Audi en Sarrazin in de Peugeot met elkaar streden. Een klapband maakte echter snel een einde aan de aspiraties van het Aston Martin-team en vanaf dat moment was de weg vrij voor Audi om de overwinning veilig te stellen.

Europese première met winst voor HPD/Acura

In de LMP2-klasse werd met spanning uitgekeken naar de Europese première van de HPD/Acura, die in de American Le Mans Series al zoveel succes behaalde. Met de pole-position in de klasse dankzij Danny Watts, die ruim twee seconden sneller was dan de best geklasseerde concurrent, werd al het snelheidspotentieel van de auto aangetoond, maar in de race viel het team terug na reparaties aan het bodywork. Daarbij werd bijna een kwartier verloren, maar nadat de OAK Racing-Pescarolo in de slotfase de pits in moest, kwam de Strakka Racing-HPD toch weer aan de leiding en vervolgens reed Watts de overwinning in de klasse naar huis.

100411_lms_r1_porsche_winner_gt2
De winnende Felbermayr-Proton-Porsche in de GT2-klasse

De enige ingeschreven auto in de GT1-klasse, de Larbre-Saleen, reed de wedstrijd met flinke achterstand uit en won zijn klasse, maar de vraag is of de organiserende ACO in het vervolg nog een GT1-klasse moet uitschrijven als er niet minimaal twee deelnemers zijn. In de GT2-klasse ging de overwinning naar Porsche-fabrieksrijders Richard Lietz en Marc Lieb met de 997 GT3 RSR van het Felbermayr-Proton-team. Voor het Duitse team was er zelfs een dubbelzege, want Martin Ragginger, gisteren nog actief op de Nürburgring, Christian Ried en Patrick Long eindigden als tweede in de klasse. De derde plaats in de GT2-divisie ging toch wel enigszins verrassend naar de AF Corse-Ferrari van debutanten Jean Alesi en Giancarlo Fisichella alsmede Toni Vilander.

100411_lms_r1_podium
Het LMP1-podium op Paul Ricard

Uitslag:

1. Capello/McNish (Ita/GBr), Audi R15 TDI, 266 r. in 8.00:36,415 (192,308 km/u)
2. Primat/Mücke/Fernandez (Zwi/Dui/Mex), Lola-Aston Martin, op 5 ronden
3. Belicchi/Boullion/Smith (Ita/Fra/GBr), Lola B10/60-Rebellion, op 5 ronden
4. Panis/Lapierre/Sarrazin (Fra), Peugeot 908 HDi-FAP, op 8 ronden
5. Ayari/André/Duval (Fra), Oreca 01-AIM, op 8 ronden
6. Ragues/Mailleux/Ickx (Fra/Fra/Bel), Lola-Aston Martin, op 10 ronden
7. Leventis/Watts/Kane (GBr), HPD-ARX 01c, op 16 ronden (1e LMP2)
15. Toulemonde/Zollinger/Zampatti (Fra/Fra/Ita), FLM-Oreca 09, op 29 ronden (1e FLM)
18. Lieb/Lietz (Dui/Oos), Porsche 997 RS3 RSR, op 33 ronden (1e LMGT2)
24. Gardel/Goueslard/Canal (Zwi/Fra/Fra), Saleen S7-R, op 37 ronden (1e LMGT1)
28. Dumbreck/Tom Coronel/J. Bleekemolen (GBr/Ned/Ned), Spyker C8 Laviolette, op 51 ronden (8e LMGT2)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet