Belcar

Belcar: Goossens/Soulet winnen, Jaap van Lagen op podium bij debuut


100411_belcar_r1_lambo_actie
Hier rijdt'ie nog: de Argo-Lamborghini met Niels Lagrange aan het stuur


Ook voor Raf Vanthoor en Stéphane Leméret in de derde KRK-Viper lopen de zaken niet naar behoren: na een uur wordt de opgave van dit team gemeld. Vooraan het veld is de volgorde nog steeds ongewijzigd, met Goossens aan de leiding en Lagrange een dikke twaalf seconden daarachter. Op de derde plaats rijdt inmiddels François Verbist in de nummer 72-Audi R8 LMS van het W-Racing-Team. Na iets meer dan een uur is er de eerste pitstop voor de Lamborghini, waarbij Niels Lagrange achter het stuur blijft. Ook Frédéric Bouvy met de Ferrari F430 komt binnen en geeft over aan Damien Coens, terwijl Marc Goossens een ronde later volgt en wordt vervangen door Maxime Soulet. Bert Longin neemt in de nummer 72-Audi het stuurwiel over van François Verbist. Na de stops leidt Soulet in de Porsche voor Lagrange in de Lamborghini en Longin in de Audi.

Sterk optreden Haane/Van Lagen

Ook Henk Haane en Jaap van Lagen komen sterk voor de dag in de niummer 1-First Motorsport-Porsche: Haane brengt de auto op de vijfde plaats binnen voor de rijderswissel. Met iets meer dan een uur te gaan valt de Lamborghini met Lagrange achter het stuur stil op het rechte stuk, net na het uitkomen van de Jacky Ickx-chicane. Ook bij deze auto si een defect versnelingsbak het euvel. Daarmee kan Longin de tweede plaats overnemen. Korte tijd later verschijnt Jaap van lagen voor het eerst in de top drie: hij neemt de derde plaats over van Koen Wauters in de nummer 4-Dodge.

Ruim 20 minuten voor het einde komt Bert Longin met de Audi binnen voor een ‘splash & dash’ en zo kan Jaap van Lagen de tweede positie overnemen. Longin valt terug naar de derde plaats. Voor de Prospeed-Porsche met Soulet is er met nog 16 minuten te gaan een laatste snelle stop Soulet blijft echter aan de leiding, bij de volgende doorkomst bedraagt de achterstand van Van Lagen 1:28 minuten. Drie minuten voor het einde moet echter ook Van Lagen nog eenmaal naar binnen, omdat het reglement immers twee pitstops voorschrijft. Daardoor valt de Gelderse coureur terug naar de derde positie, niettemin een keurig resultaat.

Pech voor Bruynooghe/Van Beurden

Pech is er voor Erik Bruynooghe en Philippe van Beurden met de Speedlover-Porsche: aan de leiding rijdend in de ‘Belcar GT Open’-klasse strandt de Porsche in het laatste kwartier van de wedstrijd. Daarmee gaat de overwinning in de GT Open-categorie naar de gebroeders Derdaele met de Porsche, terwijl Wim Lumbeeck en Guino Kenis met de BMW 130i de toerwagenklasse winnen. In het algemeen klassement zegevieren Soulet/Goossens voor Verbist/Longin en Haane/Van Lagen.

100411_belcar_r1_haane
Henk Haane en Jaap van Lagen eindigden op de derde plaats met de First Motorsport-Porsche


Jaap van Lagen is blij met zijn podiumplaats bij zijn Belcar-première. “Henk Haane vroeg of ik beschikbaar was en dat was ik. Het is me heel goed bevallen, wat een gave klasse is dit! Een plek op het podium had ik niet helemaal verwacht, want qua vermogen komen we zeker zo’n 15, 20 pk tekort op de andere auto’s. Maar we hebben wel de hele race met één set banden gedaan.” Henk Haane was vol lof over zijn teamgenoot: “Jaap heeft fantastisch gereden. We hebben nu twee keer samen geracet en kwamen twee keer samen op het podium. Als het aan mij ligt, komt hier nog wel een vervolg op!” Ook First Motorsport-teambaas Jo Jamers onderschreef dit: “Als ik het geld vind, mag Jaap graag blijven rijden!”

Uitslag:

1. Goossens/Soulet (Bel), Porsche 911 GT3 R, 93 ronden
2. Verbist/Longin (Bel), Audi R8 LMS, op 1:32,385
3. Haane/Van Lagen (Ned), Porsche 911 GT3 Cup S, op 1 ronde
4. Bouvy/Coens (Bel), Ferrari F430, op 1 ronde
5. Wauters/Van Hooydonk (Bel), Dodge Viper, op 1 ronde
6. Wauters/Heylen (Bel), Dodge Viper, op 1 ronde

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet