Diversen

Belcar: Goossens/Soulet winnen, Jaap van Lagen op podium bij debuut

100411_belcar_r1_goossens_actie_def
De Prospeed-Porsche van Goossens/Soulet won de Belcar-seizoensouverture op Zolder

Maxime Soulet en Marc Goossens zijn met de Prospeed-Porsche 911 GT3 R de winnaars geworden van de eerste manche van de Belcar, die zoals bekend voor dit seizoen nieuw leven is ingeblazen. Op het Circuit Zolder bleef het duo de combinatie François Verbist en Bert Longin met de Audi R8 LMS van het nieuwe team W-Racing voor. Jaap van Lagen/Henk Haane eindigden met de First Motorsport-911 Cup S na 150 minuten racen op de derde plaats.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat

De Belcar is terug, en knoopt vrijwel naadloos aan bij de fraaie en succesvolle traditie van deze Belgische lange-afstandsraceklasse. Dat mag zonder meer worden geconcludeerd na afloop van het eerste raceweekeinde bij onze zuiderburen in het kader van de Gordon Finest Race op Circuit Zolder. Met een startveld dat met 37 auto’s zonder meer de moeite waard was, doet de herleefde Belcar, ontstaan uit de samenvoeging van de Belgian GT en de Dunlop SportMaxx Endurance Cup, het toch wat teleurstellende beeld van de afgelopen jaren snel vergeten, en dat is een goed gegeven.

100411_belcar_r1_start
Start met Lagrange (Lamborghini) en Goossens (Porsche) naast elkaar

Bij de rollende start verdedigt Niels Lagrange in de Lamborghini aanvankelijk nog zijn eerste startplaats, maar nog in de eerste ronde pakt Marc Goossens de leiding, gevolgd door Niels Lagrange en Ruben Maes, die met de nieuwe Porsche 911 GT3 R van Prospeed in de eerste onmloop keurig opklimt van de zesde naar de derde positie. De nummer 009-Aston Martin belandt in de eerste linkse in de grindbak, evenals de nummer 26-Audi TT, die de Aston maar op een haar na mist. Maes komt in de derde ronde echter de pits in, waarmee Jan Heylen in de nummer 5-Dodge Viper de derde positie kan overnemen. De Porsche van Maes wordt met problemen aan de radiateur de pitbox ingeduwd, waarmee het Prospeed-team een ereplaats in de openingswedstrijd van het seizoen wel kan vergeten.

Technische problemen voor Anthony Kumpen

Na een half uur leidt Goossens nog steeds, gevolgd door Lagrange, Heylen en Jeffrey van Hooydonk in de nummer 4-Viper. In de klasse ‘GT Open’ leiden Dick van Elslander en Olivier Van Oost in de Mosler MT900 R, terwijl de leiding bij de toerwagens in handen is van Guino Kenis in de G&A-BMW 130i. Korte tijd later strandt de nummer 73-Audi R8 LMS van Greg Franchi en Anthony Kumpen bij het uitkomen van de Villeneuve-chicane met een overduidelijk technisch probleem. Een halve ronde eerder reed de auto al de pitstraat in, maar reed merkwaardig genoeg zonder te stoppen weer door. Even later springt de Audi toch weer aan en zo kan Franchi toch nog de pits bereiken, waar de auto de box in wordt geduwd. Na een snelle reparatie gaat de auto wederom de baan op, maar een kilometer later komt de Audi bij het uitkomen van de Bianchi-bocht opnieuw tot stilstand. Een defecte versnellingsbak blijkt de oorzaak van alle problemen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet