Sportscars

Sportscars: Oreca-Peugeot op pole in Le Castellet

100410_lms_paul_ricard_oreca_peugeot_quali
Fraai kleurenspel: de Oreca-Peugeot in actie op Paul Ricard


De Oreca-Peugeot 908 HDi-FAP van Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stéphane Sarrazin vertrekt morgen vanaf de pole-position voor de acht-uursrace op het circuit van Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet, de openingswedstrijd van de Le Mans Series 2010. Nicolas Lapierre reed met 1:41,195 minuten de snelste trainingstijd en bleef daarmee Dindo Capello in de fabrieks-Audi R15 TDI bijna een halve seconde voor. Stefan Mücke kwalificeerde de Lola-Aston Martin op de derde positie.

Tekst: René de Boer
Foto's: LMS-DPPI/Jean-Michel Le Meur


De snelste tijd in de LMP2-klasse werd, zoals velen al hadden verwacht, gerealiseerd door Danny Watts bij de première van de Acura-ARX in de Europese racerij. Dit model, dat in Europa als HPD (Honda Performance Department) is ingeschreven, was de afgelopen seizoenen al succesvol in de American Le Mans Series. Een andere noviteit voor dit seizoen is de openstelling van het startveld voor auto’s die vorig jaar nog in de Formule Le Mans reden. Voor deze FLM-Oreca’s is een eigen klasse ingesteld, waarin Dean Stirling, Luke Hines en Edoardo Piscopo met hun door DAMS ingeschreven auto de snelsten waren.

Spyker negende in klasse

De GT1-klasse bestaat in Le Castellet uit welgeteld één auto, de Larbre-Saleen, die dan ook prompt de pole-position in de klasse voor zich opeiste. De snelste tijd in de GT2-klasse werd gereden door Jaime Melo en Gianmaria Bruni in de AF Corse-Ferrari. De enige Nederlandse deelnemers in het veld zijn Jeroen Bleekemolen en Tom Coronel, die de Spyker C8 Laviolette van het Spyker Squadron delen met Peter Dumbreck. Jeroen Bleekemolen, die de kwalificatie voor zijn rekening nam, reed de negende tijd in de klasse. Jeroen Bleekemolen meldde: “Daar kunnen we tevreden mee zijn. Tijdens de trainingen zagen we al dat we goed mee konden doen. Ondanks dat we nog niet getest hadden voor dit evenement zaten we er continue bij. De competitie in de GT2 is dit jaar enorm. Veel fabrieksteam zijn aanwezig en mindere rijders zijn er niet meer bij. Daardoor zit het heel dicht bij elkaar. We stonden 1,3 seconden van de pole positie en maar 0,8 seconde van plaats 2. Daarmee hebben we een paar hele snelle teams achter ons gelaten. We staan bijvoorbeeld voor Richard Westbrook in een fabrieks-Porsche en voor de fabrieks-BMW. Uiteraard gaan we proberen de auto nog iets te verbeteren, maar het is in ieder geval leuk om te zien dat we zo dicht bij de topteams staan. Morgen hebben we de race over 8 uur. Peter Dumbreck zal aanvangen. Daarna rijdt Tom Coronel en ik zal als derde plaatsnemen in de auto. Ondanks dat het een acht-uursrace is, zal het meer op een sprintrace lijken. We gaan er acht uur lang vol tegenaan, net als de andere teams. En met zo'n sterk veld zal dat een hele mooie strijd worden!

100410_lms_paul_ricard_class_of_2010
Class of 2010: de LMS-coureurs bijeen op het circuit Paul Ricard


Uitslag:

1. Panis/Lapierre/Sarrazin (Fra), Peugeot 908 HDi-FAP, 1:41,195
2. Capello/McNish (Ita/GBr), Audi R15 TDI, 1:41,632
3. Primat/Mücke/Fernandez (Zwi/Dui/Mex), Lola-Aston Martin, 1:42,354
4. Ayari/André/Duval (Fra), Oreca 01-AIM, 1:42,685
5. Belicchi/Boullion/Smith (Ita/Fra/GBr), Lola B10/60-Rebellion, 1:43,435
6. Ma. Andretti/Jani/N. Prost (VSt/Zwi/Fra), Lola B10/60-Rebellion, 1:44,032
9. Leventis/Watts/Kane (GBr), HPD-ARX 01c, 1:44,989 (1e LMP2)
19. Stirling/Hines/Piscopo (GBr/GBr/Ita), FLM-Oreca 09, 1:52,936 (1e FLM)
26. Gardel/Goueslard/Canal (Zwi/Fra/Fra), Saleen S7-R, 1:57,085 (1e LMGT1)
27. Bruni/Melo (Ita/Bra), Ferrari F430 GT, 1:57,850 (1e LMGT2)
35. Dumbreck/To. Coronel/J. Bleekemolen (GBr/Ned/Ned), Spyker C8 Laviolette (9e LMGT2)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet