Sportscars

Sportscars: Jeff Koons ontwerpt BMW Art Car voor 24 Uur Le Mans

100405_bmw_art_car_le_mans
Impressie van Jeff Koons' BMW M3 GT2 Art Car voor de 24 Uur van Le Mans

BMW Motorsport zet dit jaar een bijzondere traditie voort: tijdens de 24 Uur van Le Mans neemt het fabrieksteam deel met een nieuwe ‘Art Car’. De BMW M3 GT2 met startnummer 79 is verfraaid door de bekende Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons. Gisteren werd tijdens een persconferentie in New York, waarbij naast de kunstenaar ook BMW-sportdirecteur Mario Theissen en fabriekscoureur Andy Priaulx aanwezig waren, een eerste ontwerp getoond.

Tekst: René de Boer
Foto: BMW


De traditie van de BMW Art Cars, race- en straatauto’s die door bekende kunstenaars worden aangekleed, ontstond in 1975 op initiatief van de Franse veilingmeester en hobbycoureur Hervé Poulain. De eerste raceauto in deze reeks was een BMW 3.0 CSL waarop door de Amerikaan Alexander Calder een opvallend kleurenschema met geel, blauw en rood werd aangebracht. Een jaar later volgde een 3.0 CSL van Frank Stella, die koos voor een soort millimeterpapier met geometrische vormen. In 1977 kleedde Roy Lichtenstein een 320i-Groep 5-auto aan en in 1979 volgde een BMW M1 van Andy Warhol. De volgende Art Cars waren twee 635 CSi’s, in 1982 van de Oostenrijker Ernst Fuchs en in 1986 van de Amerikaan Robert Rauschenberg. In 1987 was de Art Car weer een echte raceauto: de Australiër Michael Jagamara Nelson beschilderde de M3 waarmee Tony Longhurst de titel in het AMSCAR-kampioenschap won. Ook de door Ken Done beschilderde M3 reed in 1987 races in Australië met Jim Richards.



De Japanner Matazo Kayama ontwierp in 1990 een 535i. In hetzelfde jaar volgde van César Manrique een kleurrijke 730i. De volgende Art Car was een Z1, in 1991 beschilderd door de Duitse kunstenaar A.R. Penck. De Zuid-Afrikaanse Esther Mahlangu, de eerste vrouw die een Art Car mocht aankleden, liet zich in hetzelfde jaar voor de 525i inspireren door etnische kunst van haar stam. De 3-serie van Sandro Chia uit 1992 was weer een toerwagen, maar deze auto werd niet voor races ingezet. In 1995 ontwierp David Hockney een speciale 850 CSi. Een van de BMW V12 LMR-sportprototypes voor de 24 Uur van Le Mans 1999 werd door Jenny Holzer voorzien van opschriften en was daarmee de volgende Art Car. Pas tien jaar later kwam de volgende Art Car, een vorig jaar door Robin Rhode bewerkte Z4. De nieuwe M3 GT2-raceauto van Jeff Koons wordt de 17e Art Car in de reeks.

Jeff Koons: "Je moet erop ingaan"

“Raceauto’s zijn vol leven, ze stralen kracht uit en hebben een enorme energie”, zegt kunstenaar Koons. “Je kunt daarop ingaan, met je werk daarop voortbouwen en de energie doorgeven. Onder de motorkap zit de kracht, en mijn ideeën moeten daarmee een symbiose aangaan. Het gaat er alleen maar om, dat je erop ingaat.” De BMW M3 GT2 Art Car wordt op 1 juni van dit jaar, een kleine twee weken voor de 24 Uur van Le Mans, in het ‘Centre Pompidou’ in Parijs voor het eerst getoond. Koons zelf zal de auto daar onthullen en gisneren, net zoals Roy Lichtenstein het in 1977 met de 320i deed. Het startnummer 79, dat de BMW M3 GT2 dit jaar in Le Mans zal dragen, verwijst naar de M1 van Andy Warhol uit 1979.

Andy Priaulx: "Grote eer"

Coureur Andy Priaulx, die met de Art Car zal racen, zei: “Voor ons als rijders is het een grote eer, met de Art Car in Le Mans te mogen rijden. Ik vind onze BMW-raceauto’s gewoon al mooi, maar wat Jeff Koons nu met de BMW M3 GT2 Art Car gedaan heeft, is sensationeel! We zullen er alles voor doen om met dit kunstwerk ook sportief een goede prestatie neer te zetten.”


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet