Formule 1

Formule 1: Drie maal is scheepsrecht voor Vettel en Red Bull


button

Oude banden helpen Button niet
Jenson Button is met zijn extreem vroege stop weliswaar flink opgerukt naar voren, maar zijn banden zijn nu wel erg oud. Felipe Massa rijdt op zijn nieuwe banden oerend hard en rijdt het gat van tien seconden zo weer dicht. Nu moet hij er echter nog voorbij en dat is zelfs op het inhaalvriendelijke Sepang geen peulenschilletje.

sutil

Hetzelfde ondervindt Lewis Hamilton die op p6 op de staart van Adrian Sutil zit en er het liefst zo snel mogelijk voorbij gaat om ook Robert Kubica binnen te hengelen, maar maar geen gaatje kan vinden.

Inhalen is niet onmogelijk
Fernando Alonso heeft leren omgaan met zijn bakproblemen en weet ook maximaal te profiteren van zijn nieuwe banden. Het gat naar Massa na Alonso’s stop was tien seconden, maar met twee seconden per ronde is dit zo dichtgereden. Eenmaal aangesloten achter zijn teamgenoot is het echter weer hetzelfde liedje; inhalen is schier onmogelijk. Dat het echter wel mogelijk is laat Felipe Massa zien. Eindelijk vindt hij een gaatje bij Jenson Button en op het moment dat Alonso is aangesloten pakt Massa de zevende plaats. Alonso probeert het twee ronden later aan de buitenkant van bocht 1, maar hij weet er op de vuile buitenkant niet naast te blijven tot bocht 2 en moet dus afhaken en het nog een keer proberen.

alonso_vlag_maleisie

Alonso vraagt teveel
In de laatste paar rondjes weet Felipe Massa nog de aansluiting te vinden bij Lewis Hamilton, maar daarmee is de kous ook af, want een aanval blijft uit. Zijn teamgenoot maakt er nog steeds werk van om de wereldkampioen voorbij te gaan en zet letterlijk alles op alles. In de laatste ronde probeert Alonso Button nog uit te remmen in de eerste bocht, maar hij moet daarbij zo hard in de ankers dat hij doorschiet en zijn versnellingsbak een te grote laatste optater geeft. Dit was de druppel en in het zicht van de haven eindigt Alonso’s race met een grote rookwolk.

Geen zorgen aan het front
De Red Bulls rijden eindelijk eens een probleemloze race en doen in de luwte hun ding. Als raceleider hoop je eigenlijk niet in beeld te komen, dat betekent immers dat er niets aan de hand is. Zo gaat het precies in Sepang, want terwijl er behoorlijk wat duels over de baan verspreid zijn valt er niets te melden over de Red Bulls. Sebastian Vettel behaalt na twee mislukte pogingen dan eindelijk zijn eerste seizoensoverwinning, terwijl poleman Mark Webber zich toch weer heeft later aftroeven door die kleine Duitser.

rosberg

Ook Nico Rosberg komt nauwelijks in beeld, hij heeft een dikke tien seconden achterstand op de Red Bulls maar rijdt ook oerdegelijk en houdt het gat met Robert Kubica groot genoeg. Voor Kubica is de vierde plaats weer een zeer goed resultaat. De vijfde plaats voor Adrian Sutil is misschien nog wel beter te noemen, hij laat zich toch steeds vaker van zijn goede kant zien.

HRT oogst lof
De Spanjaarden van HRT hadden weliswaar niet kunnen testen voor het seizoen begon, maar met hun betrouwbaarheid zit het wel goed. Chandhok en Senna halen allebei de finish en eindigen zelfs voor Jarno Trulli, die problemen lijkt te hebben gehad. Lucas di Grassi heeft nu een tank die groot genoeg is om de race uit te rijden en doet dit dan ook. Hij is de snelste van de drie debuutteams.

Start was het geheim
Sebastian Vettel greep de overwinning eigenlijk bij de start. “Ik besefte gelijk dat ik een goede start had. Ik kon Nico direct voorbij en had op het lange rechte stuk naar bocht 1 ook het voordeel ten opzichte van Mark. Ik greep mijn kans in bocht 1 en haalde het maar net. Mark had daarna de betere exit richting bocht 3, maar het is daar erg glad en bovendien moeten we als teamgenoten elkaar toch respecteren. Dat doen we ook, was het andersom geweest dan had Mark precies hetzelfde gedaan.”

Uitslag Grand Prix Maleisië
1. Sebastian Vettel, 56 ronden
2. Mark Webber, op 4.8
3. Nico Rosberg, op 13.5
4. Robert Kubica, op 18.5
5. Adrian Sutil, op 21.0
6. Lewis Hamilton, op 23.4
7. Felipe Massa, op 27.0
8. Jenson Button, op 37.9
9. Jaime Alguersuari, op 1:10.6
10. Nico Hülkenberg, op 1:13.3
11. Sébastien Buemi, op 1:18.9
12. Rubens Barrichello, op 1 ronde
13. Fernando Alonso, op 2 ronden
14. Lucas di Grassi, op 3 ronden
15. Karun Chandhok, op 3 ronden
16. Bruno Senna, op 4 ronden
17. Jarno Trulli, op 5 ronden

Heikki Kovalainen
Vitaly Petrov
Vitantonio Liuzzi
Michael Schumacher
Kamui Kobayashi
Timo Glock
Pedro de la Rosa


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet