Toerwagen Diesel Cup

TDC: Frans Verschuur en Luc Braams winnen seizoensopening Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup

480_paas_zat_tdc

Het duo Frans Verschuur en Luc Braams (BMW 123d) hebben tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces de eerste race van het nieuwe seizoen van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Even leek de Rus Lev Fridman er op Circuit Park Zandvoort met de zege van door te gaan, maar hij kon slechts één ronde van de koppositie genieten omdat hij vlak na het pakken van de leiding door een andere deelnemer werd geraakt. Uiteindelijk kon Fridman zijn Toyota Auris toch nog als tweede over de finish brengen. Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk (BMW 120d) maakten als derde het podium compleet.

Tekst en foto: PR

Runner-up Fridman startte zijn race als negende en vestigde de aandacht op zich door binnen een half uur op te klimmen naar de vijfde positie. Hij werd daarbij een klein beetje geholpen door de als tweede gestarte Volvo-equipe Baars / Roeleveld, die als de eerste uitvaller van het seizoen, hem geen strobreed in de weg legde. Zijn inhaalslag kreeg nog een extra duwtje in de rug door de safety car die halverwege de race het veld weer dichtbij elkaar bracht en Fridman’s weg naar voren eenvoudiger maakte.

Ondertussen vochten Jeroen Bleekemolen en Frans Verschuur vanaf de start tot aan de rijderwissel een bloedspannend gevecht uit voor de eerste plek. “Ik heb 24 ronden gestreden voor de kop die ik na 22 ronden pas kon pakken”, vertelde Verschuur. “Jeroen en ik waren erg gewaagd aan elkaar en het enige verschil zat hem in de tractie uit de bochten. Ik kon iets sneller de Hunzerug op en in de Slotemakerbocht pakte ik uiteindelijk de leiding. Het was een heel leuk en sportief gevecht op het scherpst van de snede.” Ook Bleekemolen had het naar zijn zin: “Ik heb een uur lang met een grote grijns op m’n gezicht rondgereden. Ik had al eens de vergelijkingstest voor de TDC gedaan en toen had ik ook veel plezier. Het gevecht met Frans was spannend en het verschil zat ‘m in kleine dingen. Het ene moment won ik wat, dan verloor ik weer wat.”

Tijdens de pitstop nam teamgenoot Luc Braams het stuur van Verschuur over en maakte Bleekemolen plaats voor Peter van der Kolk. Vlak na de rijderwissel kwam de safety car de baan op vanwege een gevaarlijk rookgordijn in het Scheivlak, veroorzaakt door de opgeblazen motor van equipe Van der Vossen / Van Rijswick. “De safety car kwam voor ons niet op een gunstig moment”, vertelde Van der Kolk. “En doordat we op regenbanden gestart waren en de baan nagenoeg droog geworden was, hadden de banden het zwaar. De auto begon er zelfs van te klapperen en rammelen. Dus ik heb geen risico’s genomen om te pushen en de auto veilig thuisgebracht.”

Ook Braams had het in de slotfase zwaar met het rubber, maar wist toch de zege naar zich toe te trekken. “Deze overwinning zegt veel over Frans, de auto en een heel klein beetje over mij. De regenbanden sleten hard, doordat er nergens meer water lag om de banden te koelen. In de laatste minuten kon ik Fridman niet meer voorblijven, maar vlak nadat hij me inhaalde kreeg hij een duw op de achterkant van een andere BMW en kon ik de plek terugpakken. Soms moet je een beetje geluk hebben!”

Voor Fridman waren de druiven zuur. “Toen ik nog maar net de leiding in handen had, kreeg ik een tik op mijn achterwiel van een achterblijver en verloor ik de koppositie. De sporing van de auto was daarna volledig zoek en ik kon geen tijd meer goed maken. Ik moet me troosten met de gedachte dat ik de snelste was en me misschien op maandag kan revancheren”, besloot de Rus.

Op Tweede Paasdag volgt de tweede race tijdens het vervolg van de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Kruidvat Gillette Paasraces 2010
Race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:

1. Equipe Verschuur / Luc Braams, BMW 123d, 45 ronden in 1 uur 42 min 3,536 (113,943 km/u),
2. Lev Fridman, Toyota Auris 2.2d, op 1,575,
3. Equipe Jeroen Bleekemolen / Van der Kolk, BMW 120d, op 30,389,
4. Equipe Ruitenbeek / Severs, BMW 123d, op 53,610,
5. Equipe Swart / Van Leen, BMW 120d, op 1:35,980,
6. Equipe Cornelissen / De Kleijn, BMW 120d, op 1:45,108,
7. Equipe Koster / Kleyheeg, BMW 120d, op 1 ronde,
8. Equipe Wilschut / Ermons, BMW 120d, op 1 ronde,
9. Jeroen Dik, VW Golf 6, op 1 ronde,
10. Equipe Martin en Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 2 ronden,
11. Equipe Gras / Smeijsters, SEAT Ibiza Cupra, op 3 ronden,
12. Equipe Bol / Van Voskuijlen, BMW 120d, op 3 ronden,
13. Equipe Galante / Van Dijk, BMW 120d, op 4 ronden,
14. Equipe Charles / L’Ortye, BMW 120d, op 5 ronden,
15. Equipe Morien / De Groot, VW Golf 5, op 6 ronden,
16. Equipe Uljee / Liesette Braams, BMW 123d, op 7 ronden.

Niet geklasseerd:
Equipe Van der Vossen / Van Rijswick, BMW 120d, op 23 ronden,
Equipe Timmer / Brunsveld, SEAT Ibiza Cupra, op 30 ronden,
Equipe Michael Bleekemolen / Van de Laar, BMW 123d, op 39 ronden,
Equipe Huisman / Bouhuys, BMW 120d, op 39 ronden,
Equipe Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 41 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet