IndyCar

IRL: Tweede seizoenszege voor Will Power in St. Petersburg

Aan spektakel ontbrak het niet in de uitgestelde Indycar-wedstrijd in St. Petersburg. Strategie bepaalde de uitkomst van de wedstrijd In de Top 4 eindigden maar liefst 3 Penske-bolides. Door een uitgekiende strategie pakte Will Power uiteindelijk zijn tweede seizoenszege. Maar de Schot Dario Franchitti was de grote smaakmaker. De Ganassi-coureur reed tweemaal vanuit de achterste regionen naar de kopgroep en de Ganassi-coureur beschikte waarschijnlijk van alle deelnemers over de beste set-up.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Honda

power_st._p
Will Power op weg naar zijn tweede seizoenszege in de Indycarseries.

Dixon en Power drukten stempel op openingsfase.
Penske-coureur Will Power nam direct de leiding voor Scott Dixon terwijl Dario Franchitti en Mike Conway elkaar direct toucheerden. Het zorgde voor de eerste neutralisatie. Franchitti zakte naar de 23e plek terug.In de vierde ronde nam Scott Dixon de kop over, gevolgd door Marco Andretti, Helo Castroneves, Wil Power en Tony Kanaan. Helio Castroneves nam in de 8e ronde de tweede plek van Marco Andretti over.

In de 13e ronde kwam Penske-coureur Ryan Briscoe als eerste van de toprunners binnen. Na ruim 20 ronden begonnen Scott Dixon en Helio Castroneves duidelijk wat afstand te nemen van hun tegenstanders, terwijl Will Power, Marco Andretti, Tony Kanaan en Justin Wilson op enige afstand volgden. Takuma Sato bevond zich in de openingsfase in de Top 10, terwijl Simona de Silvestro er net buiten reed. In de 22e ronde nam Justin Wilson de vijfde plek van Tony Kanaan over.

Sato zorgt voor eerste neutralisatie
In de 25e ronde zorgde Takuma Sato voor de eerste neutralisatie door in de bandenstapels te verdwijnen. Inmiddels was Dario Franchitti al aan een aardige opmars begonnen. De Schot had zich inmiddels al naar de 14e plek opgewerkt. Een misverstand tussen de bestuurder van de takelwagen en de safetycar zorgde even voor een kleine chaos op de baan.

Meira nam bij de restart de kop gevolgd door Rafael Matos en Dario Franchitti. Zowel Matos als Meira bevonden zich op een tweestop strategie. Scott Dixon toucheerde bij het ingaan van de 32e ronde de KV Technology-bolide van Mario Moraes en kwam voor een ongeplande stop binnen. In de 35e ronde kwam Meira voor zijn geplande stop binnen. Het bracht Rafael Matos op kop. Matos, die vanaf de laatste startrij van start ging stond plotseling onder druk van Franchitti. Na veertig ronden had de kop maar liefst zevenmaal van leider gewisseld.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet