V8 Supercars

V8 Supercars: 2012 wordt geen V8 revolutie maar Evolutie

Eén dag na de Australische Grand Prix heeft de V8 Supercarorganisatie haar toekomstplannen bekend gemaakt. Het is meer een evolutie dan een revolutie zo gaven initiatiefnemers Mark Skaife en Tony Cochrane aan.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Holden

2010clipsal500151
Holden en Ford gaan er naar verwachting concurrentie bijkrijgen. De auto's krijgen
een iets minder aggressiever uiterlijk en de deur staat wijd open voor de concurrentie.

Meer evolutie dan revolutie
Vorig jaar neigde oud coureur Mark Skaife nog even richting een WTCC-reglement maar de nieuwe regels die in 2012 van kracht worden zijn meer een evolutie dan een revolutie. Wel wordt de deur wijd opengezet voor andere fabrikanten.

De belangrijkste veranderingen zullen gaan plaats vinden op het terrein van chassis, motor, wielophanging, wielen, banden, remmen, koeling, brandstofsysteem, elektronica, aërodynamica en veiligheid. Ook moet de rolkooi op een gemakkelijker wijze geïnstalleerd gaan worden. Een atmosferische V8 krachtbron blijft de standaardmotor.

Wel zal het motorenconcept gelijkgeschakeld worden zodat nieuwe fabrikanten direct de strijd aan kunnen binden met de huidige merken, Ford en Holden. De huidige voorwielophanging en stuurinrichting blijven onveranderd maar wel zal er naar de onafhankelijke achterwielophanging en 18 inch wielen gekeken gaan worden.

De Hollinger versnellingsbak blijft gehandhaafd. Ook zal via de ECU het brandstofgebruik tijdens bijv. safetycarfases nog verder omlaag gebracht moeten worden. In samenwerking met de FIA zal de zitpositie van de rijder aanmerkelijk verbeterd worden. Het gebruik van glas wordt verboden en er zal gebruik gemaakt gaan worden van z.g. policarbonaat. De brandstoftank zal voor de achteras geplaatst gaan worden. Het gewicht van de auto zal ongeveer tussen de 1200-1250 kg. bedragen

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet