Formule 1

Formule 1: Jenson Button wint enerverende race dankzij gewaagde tactiek


Ferrari doet niets
De nieuwe banden zijn dik anderhalve seconde sneller dan de oude banden en het lijkt dan ook onbegrijpelijk dat Fernando Alonso nog steeds achter Massa aantuft. Wanneer Alonso op de teamradio vraagt waarom iedereen stopt wordt hem verteld dat Ferrari er niet van overtuigd is dat de nieuwe banden sneller zijn, maar een blikje op de rondetijden vertelt iets totaal anders.

alonso

De vraag is echter of het snelheidsverschil opweegt tegen het tijdsverlies van een pitstop - de Ferrari’s lijken immers van plan om de race op deze banden uit te rijden. Ook Button en Kubica hebben deze strategie gehanteerd en met vijftien seconden voorsprong lijkt niets Jenson Buttons overwinning nog in de weg te kunnen zitten. De posities van de Ferrari zijn echter nog niet zeker, want Hamilton rijdt het gat zeer snel dicht terwijl de banden van de Ferrari’s slechter en slechter worden. Massa en Alonso klokken een 1:31.0, terwijl Hamilton 1:29.0 rijdt en Webber zelfs 1:28.4.

Inhalen blijft schier onmogelijk
Deze enerverende race laat zien dat inhalen nog mogelijk is, zij het als de regen meedoet. Nu de baan echter is opgedroogd blijkt dat het gebrek aan spektakel tijdens de vorige race niet aan het circuit van Bahrein heeft gelegen. De Ferrari’s zeggen sneller te zijn dan Robert Kubica, maar Massa kan in de vieze lucht niet dichtbij komen en dus een aanval inzetten, terwijl hetzelfde geldt voor Alonso achter zijn teamgenoot.

Met nog acht ronden te gaan hebben Hamilton en Webber het gat met Alonso helemaal gedicht. Het snelheidsverschil tussen de mannen op de oude en nieuwe banden is zo groot dat inhalen nu toch mogelijk zal moeten zijn. Dat blijkt echter niet het geval, want Hamilton komt überhaupt niet tot een aanvallende move. Dit belooft niet veel voor de rest van het seizoen, want zelfs met een veel snellere auto blijkt inhalen dus bijna onmogelijk op een droge baan.

hamilton_actie

Frustratie neemt toe bij Hamilton
Lewis Hamilton geraakt met de ronde gefrustreerder. Hij heeft de snellere auto, maar het blijkt dus maar weer dat inhalen zowat onmogelijk is. De tactische beslissing om Hamilton nieuwe banden te laten halen blijkt de verkeerde te zijn geweest en de Brit beseft dit nu zelf ook. In plaats van zich te concentreren op het zoeken naar een gaatje begint hij over de boardradio te klagen dat ze hem niet hadden moeten binnenroepen. Dat weten ze op de pitmuur zelf ook wel.

In de slotronden probeert Hamilton toch nog wat te forceren en hij gaat in de aanval bij Alonso. De Spanjaard maakt zich zo breed mogelijk en Hamilton komt er dan ook niet langs. Hamilton moet flink in de ankers, maar Mark Webber let niet goed en rijdt op de achterkant van Hamilton. De twee gaan de grindbak in, Hamilton verliest een plaats aan Rosberg, maar Webber moet de pits in en valt terug naar p9.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet