Columns

Column: Jack Swinkels voelt zich al thuis in de Formule Ford

Jack Swinkels vertelt op AUTOSPORT.NL over zijn ervaringen tijdens de overstap van het karten naar de autosport. Dit keer stond het inhalen van de derde testdag op het programma.

480_jack_test3_021

En toen was het lente… Heerlijk weer op Zandvoort op deze donderdag 18 maart: zonneschijn met temperaturen rond de 17 graden. Wat een verschil met de eerste twee cursusdagen. Eigenlijk stond deze derde cursusdag voor 10 februari op het programma, maar winterse omstandigheden maakten het circuit toen tot een ijsbaan. Vandaag was het echt genieten.

Gert Valkenburg en zijn mannen van GEVA Racing hebben de Zetec weer klaarstaan in de pitbox. Vandaag zal ik heel veel rijden, met één stint die bestaat uit maar liefst 26 ronden onafgebroken alles uit de kast halen. Dat komt overeen met ongeveer drie kwartier knallen! Hoewel vermoeiend, blijk ik fysiek prima in staat om een volle tank in één keer leeg te rijden. Dat is een goed teken. Het is vandaag behoorlijk druk tijdens deze officiële testdag. Er rijdt van alles rond: van ‘n klassieke Alfa, via Legends, Megane’s en een dikke Corvette, naar vier Formule Fords en één Formule Master. Dat betekent dat vrije ronden zeer zeldzaam zijn. Aan de andere kant een mooie gelegenheid om positioneren en inhalen maximaal te oefenen. Ik heb vandaag dan ook opnieuw veel geleerd.

Tijdens de laatste stints zijn de Avon banden echt helemaal op: aan de binnenzijde van het loopvlak is geen enkele marker meer te bekennen. Ik krijg het aanbod om ‘nieuwere’ Dunlops te monteren, maar dat wil ik niet: zo kan ik oefenen met een Formule Ford die flink grip tekort komt. De bolide heeft nu snel last van overstuur en dat biedt een prima mogelijkheid om het herstellen vanuit lastige situaties volop te oefenen: “Pushin’ it outside the envelope and haulin’ it back in!”

Ik kan de dag als volgt samenvatten: “Het was enorm druk vandaag en dus erg moeilijk om vrije rondes te krijgen. We hebben twee keer een sessie met alleen formule auto’s gekregen, toen kon ik echt even pushen en dat ging erg goed. De banden waren aan het einde van hun leven (of er al voorbij) en dit gaf een mooie uitdaging voor mij om te leren omgaan met onder-en overstuur in een Formule Ford.

480_jack_test3_071

Ik heb wederom enorm goede begeleiding gehad van Melroy Heemskerk en op deze manier vinden we na iedere sessie wel iets aan mezelf wat ik kan verbeteren. Ik voel me na vandaag al helemaal thuis in de auto en heb veel vertrouwen voor komende zondag. Ik wil het GEVA racing team graag bedanken voor hun geweldige begeleiding en nu op naar zondag!”

Voor zondag 21 maart staat het licentie-examen op het programma. Vóór de middag moet ik me door het theoretische deel zien te slaan. In de loop van de middag mag ik dan tijdens een aantal rondjes op Zandvoort laten zien dat ik goed genoeg ben om aan officiële wedstrijden deel te nemen. Opnieuw zal de GEVA Zetec het gereedschap zijn waarmee ik de baan op ga. Ik ben die dag de enige die in een Formule auto aan dit examen deelneemt. Vanzelfsprekend laat ik het resultaat zo snel mogelijk weten …

480_jack_test3_061

Tot later!
Jack
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet