Formule 1

Formule 1: Alonso leidt dubbelzege na technisch malheur Vettel


Beste manier om een relatie te beginnen
Fernando Alonso was uiteraard helemaal in zijn nopjes met de overwinning in zijn eerste race voor Ferrari. Een huzarenstukje dat Kimi Räikkönen bij zijn Ferrari-debuut ook al flikte. “Het is altijd speciaal om te winnen, maar het voelt extra speciaal om dat voor een team als Ferrari te doen. Dit is de beste manier om een relatie te beginnen. We hadden een goede winter en waren er ook klaar voor vandaag. We hebben nog niets bereikt, maar een dubbelzege is een goed begin.”

Felipe Massa was vooral blij dat hij weer terug was na zijn blessure. “Ik moet God bedanken dat ik hier weer kon racen. Mijn start was niet geweldig en ik verloor gelijk een belangrijke plaats aan Fernando. Daarna was de auto perfect, zowel op de zachte als op de harde band. Ik kon Fernando gemakkelijk bijblijven, totdat de auto halverwege te heet begon te worden. Ik moest vanaf toen continu brandstof sparen, gelukkig dat Vettel terugviel en dat Lewis niet dichtbij was. Geen gemakkelijke race dus, maar de tweede plaats is mijn beste begin van het seizoen ooit.”

Nummer drie Lewis Hamilton zag zijn race verpest worden toen hij bij de start achter Nico Rosberg kwam te liggen. Ik blokkeerde mijn wielen in bocht vier en ging toen wat wijd. Daardoor kon Rosberg me inhalen. Tot aan de pitstop zat ik achter hem vast, maar het is hier enorm moeilijk om iemand op de hielen te zitten en tegelijkertijd op je banden te letten. Bij de pitstop kwam ik Rosberg wel voorbij, maar toen waren de Ferrari’s al verdwenen. Jammer, want ik kon een goed tempo rijden.”

Vettel had moeten winnen
Sebastian Vettel stapte met een zuur gezicht uit zijn Red Bull. “Enorm jammer dit, maar wat doe je eraan? Op dit probleem na was het een zeer goed weekend. We hadden de race onder controle en mijn banden en remmen waren prima op orde. Ik lag comfortabel aan de leiding en hoefde eigenlijk alleen nog maar de auto thuis te brengen. Ineens verloor ik echter vermogen en kon ik het verlies alleen nog maar beperken. De vierde plaats is in die optiek nog niet zo slecht, maar ik had hier moeten winnen.”

Rondjes rijden bij rentree
Michael Schumacher kon nog geen potten breken bij zijn rentree. Hiervoor gaf hij mede de nieuwe reglementen de schuld. “Je kunt met tactiek nu niets meer en inhalen is ook schier onmogelijk. Je kunt dus eigenlijk niets dan je rondjes rijden en geen fouten maken. Het was leuk, desalniettemin. Na drie jaar afwezigheid zijn er nog wel wat dingetjes die ik onder de knie moet krijgen, ik had het bijvoorbeeld moeilijk met de banden. Maar daar gaan we aan werken.”

Ook wereldkampioen Jenson Button kon nog niet echt een vuist maken in de McLaren. “Er zijn nog wat dingetjes die ik naar mijn hand moet zetten. Ik was in het begin te voorzichtig met de banden, want toen ik mijn pitstop moest maken waren de banden nog veel te goed. Bij de stop wilde ik Michael voorbij, maar hij stopte een rondje eerder, dus die vlieger ging niet op. Gelukkig kon ik Webber wel pakken. Daarna zat ik vast achter Schumacher. Ik kon in het middendeel niet dicht genoeg bij hem blijven, waardoor ik op het rechte stuk geen aanval kon plaatsen.”

alonso_finishlijn

Uitslag Grand Prix Bahrein
1. Fernando Alonso, 49 ronden
2. Felipe Massa, op 16.0
3. Lewis Hamilton, op 23.1
4. Sebastian Vettel, op 38.7
5. Nico Rosberg, op 40.2
6. Michael Schumacher, op 44.1
7. Jenson Button, op 45.2
8. Mark Webber, op 46.3
9. Vitantonio Liuzzi, op 53.0
10. Rubens Barrichello, op 1:02.4

11. Robert Kubica, op 1:09.0
12. Adrian Sutil, op 1:22.9
13. Jaime Alguersuari, op 1:32.6
14. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
15. Heikki Kovalainen, op 2 ronden
16. Sébastien Buemi, op 3 ronden
17. Jarno Trulli, op 3 ronden

Pedro de la Rosa
Bruno Senna
Timo Glock
Vitaly Petrov
Kamui Kobayashi
Lucas di Grassi
Karun Chandhok
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet