Formule 1

Formule 1: Alonso leidt dubbelzege na technisch malheur Vettel


lotus
Lotus doet nog aardig mee
Van alle nieuwe teams doet Lotus het veruit het beste. In ronde 17 is Virgin ook de tweede bolide kwijt: Timo Glocks bolide heeft het begeven. Voor HRT houdt Senna de eer nog hoog, tot in ronde 19 zijn motor het begeeft. Jammer voor de Spaanse debutanten dat net zij een falende Cosworth-motor moeten hebben. De enige overgeblevenen zijn dan nog de Lotussen, die nog geen grote problemen hebben gehad. Jarno Trulli kon enige tijd aardig vechten met de Virgins, Heikki Kovalainen wist zelfs te vechten met Nico Hülkenberg. De achterstand is wel groot, maar dat was wel ingecalculeerd.

Meer actie?
De nieuwe reglementen, met name het tankverbod, waren met name bedoeld om de inhaalactie te bevorderen. Dat komt hier in Bahrein nog niet echt uit de verf, want de mannen aan het front komen niet tot iets wat lijkt op een inhaalpoging. Red Bulls teambaas Christian Horner verkondigt dat Mark Webber eigenlijk sneller is dan de mannen voor hem, maar het gaatje achter Jenson Button blijft continu tussen de 1 en 2 seconden.

Fernando Alonso begint net over de helft van de race wel wat actie te ondernemen, hij duikt als eerste onder de rondetijd van twee minuten en rijdt in korte tijd naar de staart van Vettel. In de vieze lucht aangekomen is het echter weer het oude verhaaltje en moet hij de touwtjes weer even laten vieren. Hierop ruikt Massa weer bloed, want hij wil toch op zijn minst zijn teamgenoot verslaan en begint ook te pushen.

Red Bull laat Vettel in de steek
Sebastian Vettel stond nog nauwelijks onder druk, maar plotseling verdwijnt het voorsprongetje op Alonso als sneeuw voor de zon. Vettel heeft vermogen verloren en het lijkt onmogelijk om de Ferrari’s nog vijftien ronden achter hem te houden. Dat is het inderdaad, want het snelheidsverschil op de rechte stukken is significant. Op het rechte stuk cruisen de Ferrari’s hem gemakkelijk voorbij. Het gat naar Lewis Hamilton is nu nog tien seconden, maar de Brit rijdt zeer goede rondetijden. Tien seconden lijkt veel, maar als Hamilton in de volgende ronde vijf seconden dichtrijdt dan blijkt het reuze mee te vallen.

alonso_actie

Fernando Alonso is van zijn vieze-lucht-handboeien bevrijd en rijdt eerst een rondetijd van 1:59.4 en vervolgens 1:58.8. Dat afgezet tegen de 2:00.4 van Massa bezorgt de tweevoudig wereldkampioen al snel een comfortabele voorsprong zodat hij de laatste tien ronden kan ontspannen en op zijn spullen kan letten.

Gevecht tegen de klok
De grootste vijand van Vettel en zijn gehavende Red Bull is de klok. Met nog tien ronden te gaan heeft hij zeventien tellen voorsprong op Nico Rosberg. Het verschil in rondetijd is iets meer dan twee seconden, dus dat lijkt net te halen voor Rosberg. Schumacher zit daar nog vier tellen achter, maar hij is waarschijnlijk meer bezig met Jenson Button en Mark Webber, die beide in zijn nek zitten te hijgen. The hopes are high, maar ook zij komen niet tot een inhaalpoging en in de laatste ronden wordt het verschil weer groter.

rosberg_actie

Nico Rosberg heeft twee ronden voor het eind het gat met Vettel gedicht, maar het is interessant om te zien dat de rondetijden van Vettel zich weer behoorlijk hersteld hebben. Hij weet Rosberg zelfs achter zich te houden. Wellicht heeft hij zich in het begin dan toch wat gemakkelijk gewonnen gegeven aan de Ferrari’s en Hamilton.

Achter de Ferrari's, Hamilton, Vettel en Rosberg eindigde Michael Schumacher op een zesde plaats. Een degelijke rentree, maar nog geen vuurwerk. Hetzelfde kan gezegd worden voor de wereldkampioen die bij McLaren nog even moet wennen en vandaag niet verder kwam dan plaats zeven. Mark Webber kreeg het deksel van zijn mislukte kwalificatie op de neus en eindigde achtste.

Met vier topteams die erbovenuit steken zijn er zonder calamiteiten nog twee plaatsen waarop punten gescoord kunnen worden. Die gaan vandaag naar Vitantonio Liuzzi, die het stokje overnam van Adrian Sutil als best-of-the-rest toen de Duitser bij de start in de rondte ging. Rubens Barrichello pakte het laatste puntje.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet