NASCAR

NASCAR: Zege voor comeback Kid Jamie McMurray in Daytona 500

Comeback Kid” Jamie McMurray voelde zich bij het team van Roush Fenway Racing(Ford) de afgelopen jaren niet echt op zijn gemak. Voor dit seizoen keerde hij terug naar het team van Earnhardt Ganassi Racing en wist bij zijn comeback direct de Daytona 500 met een Chevrolet op zijn naam te schrijven. De wedstrijd moest vanwege problemen met het asfalt tweemaal met code rood onderbroken worden.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ed Heuvink, NASCAR, Autostock.


winner
Jamie McMurray sloeg toe daar waar het nodig is. Alleen de kaatste ronde en de eerste
plaats tellen.

McMurray wint Great Amerika Race
Vanwege enkele neutralisaties in de slotfase van de wedstrijd werd de race-afstand met zeven ronden verlengd. Jamie McMurray wist in een spectaculaire eindsprint Dale Earnhardt Jr. van zich af te schudden en pakte zijn allereerste Daytona 500-overwinning. Voor het team van Roush Fenway zegevierde McMurray in de laatste restrictor-plate wedstrijd op Talladega. Dale Earnhardt Jr. klom in de allerlaatste ronde met een formidabele sprint vanaf de tiende plek op naar de tweede plaats. Dale Jr. kwam voor de zege jammer genoeg iets te kort. De wedstrijd op Daytona telde maar liefst 21 verschillende koplopers en McMurray is in negen jaar de negende verschillende winnaar. Ook leken de Chevrolets van Kevin Harvick en Clint Bowyer en Greg Biffle(Ford) geruime tijd aanspraak te maken op de overwinning. Zij moesten met een derde en vierde plek genoegen nemen.

biffle_pitstop
Greg Biffle leek door een uitstekende strategie lang aanspraak te maken op de zege

Slecht begin voor Team Penske
Het seizoen 2010 begon voor Team Penske slecht op Daytona. In de zevende ronde kwamen de bolides van Brad Keselowski en Sam Hornish Jr. met elkaar in aanraking omdat eerstgenoemde rijder de controle over het stuur kwijt raakte. Keselowski: “Vermoedelijk ben ik over iets heen gereden waardoor mijn band in Turn 1 klapte. Je bent hier twee weken aan de slag en dan rijd je slechts zes rondjes. Ook Max Papis, Mike Bliss, Boris Said en Regan Smith waren bij de crash betrokken. Zowel Hornish Jr. als Keselowski kwamen later met een hopeloze achterstand terug in de wedstrijd. Zij werden als 37e en 38e geklasseerd Teamgenoot Kurt Busch leek in de slotfase even een goede kans te maken op een hoge klassering maar het team maakte een tactisch verkeerde beslissing door hem in de 195e ronde voor twee nieuwe banden naar binnen te halen. De gok van Team Penske pakte totaal verkeerd uit.

grandmarshal
Grand Marshal Junior Johnson, winnaar in 1960

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet