WTCC

WTCC finalerace Macau: Hectisch slot van een mooi kampioenschap

Feit is dat BMW rijders Andy Priaulx en Marc Hennerici de beide FIA WTCC titels in Macau voor zich hebben opgeëist. Van de Nederlanders presteerde Duncan Huisman in de BMW het best door de tweede race op het stratencircuit te winnen. Voor hem de vierde maal op rij dat hij een overwinning in dit Chinese staatje boekte. SEAT Team Holland rijder Tom Coronel had op zich nog steeds goede papieren in handen om de titel bij de Privateers veilig te stellen. Hij stond weliswaar derde in de tussenstand, maar door de dubbele punten in Macau was de stap naar de titel te maken. De eerste rechterbocht in het circuit maakte echter al snel een einde aan de hooggespannen verwachtingen.

Tekst: Jakob Dekker
Foto's: www.Fiawtcc.com


 vangrails


Smal en vangrails
Vooraf was er al het nodige te doen over het strijdtoneel van deze Finale. Immers, door de smalle baan, direct omgeven door muren en vangrails, zou de strijd een duidelijk ander karakter krijgen dan op een regulier circuit. En zeker nu er dubbele punten in beide races te behalen waren, maakte dat het evenement tot een kansspel.

 huisman_actie


Huisman
Om de titelkansen van het merk te waarborgen riep BMW Motorsport kort voor de Finale de hulp van Duncan Huisman in. Hij wist de race in de voormalige Portugese enclave al drie maal eerder op zijn naam te schrijven en zou dus goede diensten kunnen bewijzen aan het BMW Team.

 rode_vlaggen


Rode vlaggen
Tijdens de trainingen werden problemen van het rijden op dit ‘circuit’ al snel duidelijk. Meerdere malen ging de rode vlag in top en werden de sessies tijdelijk gestaakt omdat gestrande bolides de weg blokkeerden. Inhalen op Macau is al moeilijk en wanneer op de meest smalle punten ook nog eens beschadigde auto’s staan geparkeerd wordt het binnenhalen van een snelle tijd onmogelijk.

Schade Tarquini
Alfa Romeo besloot zelfs de zwaar beschadigde auto van Gabriel Tarquini terug te trekken. Tijdens de kwalificatie was de Italiaan er hard afgegaan en kon vervolgens niet meer ontweken worden door de aanstormende SEAT van Rydell. Een tweede klap was het gevolg en daarmee was de auto niet meer te repareren. Na een kort bezoek aan het ziekenhuis bleek de coureur weinig te mankeren.

 macau_vangrail


Race 1
Andy Priaulx bleek uiteindelijk de snelste en mocht vanaf pole vertrekken. Naast hem op die eerste rij stond locale held Andre Couto inde Alfa. Op de 13e plaats stond Tom Coronel als beste Privateer. Huisman kwam niet verder dan een 16e startplaats maar profiteerde van het ongeval dat zich kort na de start van de eerste race voordeed. Na het verkleuren van het licht waren Priaulx, Couto en Farfus als beste weg. En bij het bereiken van het brede stuk pakte Couto zelfs de leiding. In de eerste rechterbocht ontstonden ook de eerste problemen. De Top 8 kwam er goed doorheen, maar voor Jorg Muller vormden de bandenstapels een hindernis. Waarbij hij ook nog een beetje geholpen werd door Rob Huff die aan de rechterkant zijn weg zocht, maar daarbij in aanraking met het front van de BMW kwam.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet