DTM

DTM: Kalender 2010 bekend, Zandvoort op 22 augustus, finale in Sjanghai

480_dm_start_gerrie_7805
DTM op Zandvoort: 22 augustus 2010

De DTM heeft de kalender voor het seizoen 2010 bekendgemaakt. Opnieuw staan er tien races op het programma, met de seizoenstart traditioneel op het circuit van Hockenheim op 25 april. Een week eerder, op 18 april, is de centraal gelegen stad Wiesbaden voor de eerste maal de locatie van de officiële DTM-presentatie. De Zandvoortse DTM-ronde staat voor 22 augustus op de kalender. Nieuw zijn ook het “Ricardo Tormo”-circuit in Cheste nabij Valencia, terwijl de finale voor 31 oktober op een stratencircuit in de Chinese stad Sjanghai gepland staat. Bij dat evenement staat echter nog de vermelding “onder voorbehoud”.


Tekst: René de Boer
Foto: Gerrie Hoekstra


Het completeren van de DTM-kalender verliep de laatste twee maanden bepaald niet zonder slag of stoot. Het voornaamste probleem dat zich voordeed, was het wegvallen van Dijon als locatie. Zoals AUTOSPORT.NL berichtte, wilde het management in Dijon niet meer als organisator van een DTM-race optreden en daarmee bleef het dus bij een eenmalige exercitie in de Franse stad. Vervolgens werden diverse alternatieven bestudeerd, waaronder het circuit van Brno in Tsjechië en de Sachsenring, maar uiteindelijk is toch gekozen voor Sjanghai als tiende race op de kalender.

Terug naar Sjanghai
Daarmee keert de DTM terug naar het stratencircuit in Pudong, het zakendistrict van Sjanghai, waar in 2004 al een keer een gastoptreden werd afgewerkt. Destijds stond het DTM-evenement niet onder een gelukkig gesternte: door de zuigkracht van het vertrekkende veld werd toen direct na de start een putdeksel losgetrokken, dat door de bodem van de Mercedes van Bernd Mayländer heensloeg. Daarop werd de race direct stopgezet, waarna alle putdeksels eerst moesten worden vastgelast, voordat er met urenlange vertraging opnieuw kon worden gereden. Nu gaat men het dus opnieuw proberen. De keuze voor China is wel verklaarbaar, want niet alleen is de Volksrepubliek sinds vorig jaar qua absolute aantallen de grootste afzetmarkt voor personenauto’s ter wereld, ook en met name voor de premium-merken Mercedes-Benz en Audi zijn de commerciële belangen in China bijzonder groot. Of het echter verstandig is om de laatste race van het kampioenschap, waarin mogelijk de beslissing in de titelstrijd valt, zo ver weg van de Duitse fans te laten verrijden, is zeer de vraag.

Tweede seizoenshelft start in Zandvoort
Zandvoort staat voor 22 augustus op de DTM-kalender. De Nederlandse ronde is de zesde wedstrijd en dat betekent dat de tweede helft van het seizoen op Zandvoort begint. Ongelukkig: de Zandvoortse DTM-race valt samen met de ADAC Rallye Deutschland, de Duitse ronde in het WK Rally, die na een pauze van een jaar weer wordt verreden. Dat zal ongetwijfeld wat fans kosten, want veel Nederlandse autosportliefhebbers willen ook graag het WK Rally een keer dichtbij huis zien.

F3-Masters valt samen met DTM Lausitz

Ronduit ongelukkig is ook het samenvallen van de DTM-wedstrijd op de EuroSpeedway met de Masters of Formula 3 op Zandvoort tijdens het weekeinde van 5 en 6 juni. Hoewel de kalender van de Formule 3 Euro Serie nog niet officieel is gepubliceerd, kan ervan worden uitgegaan dat de Formule 3 ook op de EuroSpeedway zal rijden, en dat betekent opeens dat misschien wel de helft van het reguliere deelnemersveld bij de Masters ontbreekt. Dat kan niemand serieus willen… De oorzaak hiervan ligt in het feit dat het weekeinde van 5 en 6 juni oorspronkelijk DTM-vrij was. Lausitzring stond eerst voor 18 juli gepland, maar door het wegvallen van de Le Mans-testdag werd er geschoven naar het eerste weekeinde van juni.

De kalender op een rij:

25 april Hockenheim (D)
23 mei Valencia (E)
6 juni Lausitzring (D)
4 juli Norisring (D)
8 augustus Nürburgring (D)
22 augustus Circuit Park Zandvoort (NL)
5 september Brands Hatch (GB)
19 september Oschersleben (D)
17 oktober Hockenheim (D)
31 oktober Sjanghai (CN - onder voorbehoud)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet