Formule 1

Formule 1: Nieuw bandenreglement op komst

raikkonen_pitstop

De Formule 1 zal volgend jaar waarschijnlijk een ander bandenreglement krijgen. De toptien starters zullen met dezelfde banden van start moeten gaan als waarmee ze hun vliegende kwalificatieronde hebben gereden. De Formule 1-teams hebben deze nieuwe regel voorgesteld, de Formule 1 Commissie en de World Motor Sport Council moeten volgende week hun fiat nog geven.

Tekst: Daan Jeuken

Tactische overwegingen
De nieuwe regels brengen nieuwe tactische overwegingen met zich mee. Nu tanken komend jaar verboden is, mogen alle rijders de kwalificatie low-fuel afwerken. Hierbij is weinig tactiek betrokken, maar met de nieuwe regel wordt dit wel het geval. Om het beste uit Q3 te halen kunnen de rijders ervoor kiezen om de snelste, maar minst consistente band te nemen. Andere rijders kunnen ervoor kiezen om het beste over te houden voor de race en de kwalificatie op te offeren ten faveure van de racesnelheid.

Pro’s en cons
Zoals elke nieuw ingevoerde regel blijft het afwachten hoe het zal uitpakken. Ook over het verbod op bijtanken blijven de vraagtekens staan totdat het seizoen eenmaal aan de gang is. “Inhalen gebeurde tegenwoordig erg vaak tijdens de pitstops”, legt Martin Whitmarsh de vinger op de zere plaats. “Nu er niet meer met brandstofhoeveelheden kan worden gespeeld is dat er niet meer. Daarom zullen de coureurs nu eerder geneigd zijn om in te halen. Voorheen lieten ze dat nog wel eens na omdat ze toch wisten dat ze langer door zouden kunnen en er dus toch wel voorbij zouden komen.”

button_rook

“De nieuwe bandenregels brengen ook een hele nieuwe dimensie voor de rijders”, vervolgt Whitmarsh. “De eerstvolgende keer na de low-fuel kwalificatie dat de rijders weer achter het stuur zitten zullen ze vol adrenaline richting eerste bocht stormen, met koude banden en remmen en 160 kilo brandstof. Ze zullen er nu niet alleen voor moeten zorgen goed door de eerste bocht te komen, ze zullen ook op hun banden moeten letten en omgaan met de verandering in weggedrag van de wagen naarmate de auto lichter en de banden minder worden.”

“Er zullen altijd rijders zijn die hier goed mee om kunnen gaan en andere hebben er meer moeite mee. Dat is alleen maar positief. De negatieve kant zou kunnen zijn als alle rijders er evengoed mee om kunnen gaan, dan hebben we een geliefd tactisch spelelement geëlimineerd. Ik hoop dat de pro’s zwaarder wegen dan de cons.”

rubber
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet