Columns

Column: Gaan alternatieve autosportconcepten fan leegloop aanwakkeren?

Door de veelbesproken opwarming van de aarde wordt ook in de autosport gezocht naar alternatieven voor de huidige aandrijvingen. Recent gaf Jan Lammers aan bezig te zijn met de opzet van een elektrische raceklasse en op Birmingham introduceerde Radical Sportscars een elektrisch aangedreven Radical, die in de nabije toekomst ingezet kan worden en nu volop getest gaat worden. Kortom, alternatieve manieren van racen zijn volop in het nieuws. De redactie van AUTOSPORT.NL is nieuwsgierig naar de (on)mogelijkheden van met name elektrisch racen en zal deze ontwikkelingen op de voet gaan volgen. Maar niet iedereen ziet die toekomst rooskleurig tegemoet, getuige de column van onze redacteur Willem Staat.

Afgelopen week bezocht ik twee beurzen met een verschillend karakter. Modern en Historisch. Bij de Autosalon in Brussel strooiden de fabrikanten naarstig hun energiepropaganda rond. Ondanks alle inspanningen van de automobielsector om een bijdrage aan het milieu maakte de milieuorganisatie Greenpeace direct gehakt van alle genomen initiatieven. Enkele uren na de opening van de Show kwamen zij met een duidelijk standpunt naar buiten. Zij zien liever helemaal geen mobiliteit, werkgelegenheid en initiatieven. En ook op het gebied van de Sport worden die genomen. Om een bijdrage aan de milieu- en geluidspolitiek te leveren presenteerde de RACB het elektrisch karten.

480_weinig__fanbeleving

Laurens Vanthoor, Jerome D’Ambrosio en diverse andere Belgische autosport-toppers gaven een leuke demonstratie weg. Elektrische autosport dat moet de toekomst gaan worden. Een uitstekende bijdrage aan het milieu maar alle initiatiefnemers zien één ding over het hoofd. DE BELEVING VAN DE SPORT DOOR DE TOESCHOUWER. Als toeschouwer langs de zijlijn had ik er totaal geen Feeling of Beleving mee. Zelfs de gorgelende wielrenners in een wielerronde produceren met het spaakgeratel van hun “velo” nog meer geluid.

Het is te hopen dat de groene initiatiefnemers binnen de overkoepelende organisaties hier ter dege rekening mee gaan houden anders dreigt massale leegloop van de fans die zo graag het onderscheid horen tussen een V6 en een V8 motor. Ook het gevaar van het “niet horen” van een voertuig binnen de sport mag in de toekomst niet onderschat gaan worden. Het zou wel eens tot onvoorziene calamiteiten kunnen leiden.

CO2 uitstoot is een belangrijk issue maar ik vraag mij altijd af wat de bijdrage hiervan is m.b.t. overbelichte sportaccommodaties. Nu staan er bij mij in de buurt enkele sportcomplexen die ’s avonds vaak nodeloos verlicht zijn. Geen sporter te bekennen want een pilsje in de kantine is veel gezelliger. Geen milieugroep die ageert of met globale of landelijke cijfers komt?

480_veel_fanbeleving

Na Brussel reisde ik naar het Maastrichtse MECC dat geheel in het teken stond van het 100 jarige Alfa jubileum. Prachtige met liefde en enthousiasme gemaakte bolides waarvan je de historie en geschiedenis opnieuw inademde. Pure Beleving. Toen ik thuiskwam schakelde ik de televisie in en zag op Motors TV de Andros Trophy. Het spectaculaire ijsracen in Frankrijk. In het tweede deel kwamen de geluidloze elektrische auto’s op het scherm. Na twee minuten heb ik de knop omgedraaid. Nul geluid en beleving. Het is aan de marketingmensen in de sport om bij een alternatieve brandstofrevolutie aan een belevingsconcept te werken. Anders zal de crisis groter zijn dan de economische recessie die nu heerst.

Willem J. Staat

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet