DNRT

DNRT: Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar beginnen nieuwe jaar optimaal

480_winst_sebastiaan_8161

Na hun zege tijdens de ‘Zandvoort 500’, hebben Ronald van de Laar en Sebastiaan Bleekemolen ook de tweede race van het Winter Endurance Kampioenschap gewonnen. Zij bestuurden een Porsche GT3 Cup. Frits Hessing en Huub Vermeulen (DNRT V8) eindigden als tweede tijdens de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort, gevolgd door het kwartet Jürgen Albert, Kees Bouhuys en Michael en Jeroen Bleekemolen (Porsche GT3 Cup) .
Rob de Laat en Theo de Prenter wonnen, bijgestaan door Jan Joris Verheul, de Divisie 2. De regerend kampioenen zegevierden ook al tijdens de Zandvoort 500. Na twee races voeren Ronald, Sebastiaan, Rob en Theo met z’n vieren de tussenstand aan.

480_podium_8238

Tekst: Roy van der Laan
Foto's Chris Schotanus en Erik van der Schaaff

De condities tijdens de Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort waren erg zwaar. Het was koud, de baan was glad en het tweede deel van de race werd in het donker verreden.
Tom Coronel bewees hoe moeilijk de condities waren. In de opwarmronde gleed hij op slicks van de baan met zijn BMW 320d. De schade was dusdanig dat Tom en zijn teamgenoten Marc Koster en Paulien Zwart tot de eerste uitvallers behoorden.

480_rokende-megane

Zij waren niet de enigen. De Renault Mégane Trophy van Hoevert Vos en Harry Kolen viel al in de eerste ronde uit na waarschijnlijk een losgeslagen olieslang. De olie veroorzaakte een brandje in het achtercompartiment. Alex van ’t Hoff en Rick Abresch lagen in de beginfase brutaal op kop met hun Corvette GT3. Na een aanrijding moesten ook zij opgeven. Een troost voor deze onfortuinlijke rijders: zij waren allesbehalve de enigen.

480_start_7612

Spannende strijd
Het was de race van de Porsches en de DNRT V8’s. Na een uur lagen Sven van Hulst en Michel Schaap op kop met hun DNRT V8. Het duo had het niet makkelijk. “Na een ronde of tien hadden we geen koppeling meer”, aldus Schaap. “Het is hoe dan ook moeilijk rijden onder deze omstandigheden. Als ik ook maar even naar het gaspedaal keek, ging de auto al dwars.”
Al snel vestigden de ‘oudere jongeren’ Huub Vermeulen en Frits Hessing zich op kop met hun DNRT V8. Zij vochten tot op de finishlijn met de beide Team Bleekemolen Porsches om de zege. Vermeulen en Hessing kwamen als eersten over de finish, maar zij kregen een tijdstraf vanwege inhalen onder ‘code 60’. Sebastiaan Bleekemolen en Ronald van de Laar wonnen aldus, voor de DNRT V8 en de Porsche van Sotrax Albert Motorsport.

Problemen
Vermeulen en Hessing grepen door een inhaalactie tijdens een code 60-situatie naast de zege. Verder reden Huub en Frits een goede race. “We hadden geen enkel probleem”, aldus Vermeulen.
Dat laatste kon Sebastiaan Bleekemolen niet zeggen. “Onze Porsche had geen reservoir voor de ruitenwisservloeistof. Met al dat zout op de baan zagen we niks. We hebben een reservoir uit een Ford Mustang, een incentive-auto van ons, gehaald en in onze Porsche gemonteerd.”

480_rijderswissel

Voor de start maakte Sebastiaan de verkeerde bandenkeuze. “Ik vertrok op intermediates, maar ik kwam al snel naar binnen om regenbanden te laten monteren”, aldus ‘Sebas’. “Later kregen we nog een strafminuut en kreeg ik een lekke band nadat Pim van Riet mij aan de achterkant raakte. Dankzij goed teamwork verloor ik gelukkig maar weinig tijd.”
Het team rond Michael en Jeroen Bleekemolen, Jürgen Albert en Kees Bouhuys verloor alleen veel tijd met een mislukte pitstop. “Tijdens de pitstop zette een teamlid per ongeluk de hoofdstroomschakelaar om”, aldus Michael.

480_avondrace-5

Klassezeges
De regerend winterkampioenen Rob de Laat en Theo de Prenter werden deze keer bijgestaan door Jan Joris Verheul. Zij wonnen de Divisie 2 met hun BMW Compact. Tijdens de Zandvoort 500 grepen Rob en Theo ook al de zege. Max Braams en Sheila Verschuur (Renault Clio) wonnen in Divisie 3.

480_duncan_podium_8269

Lisette Braams en Duncan Huisman (sinds oudejaarsdag vader!) stelden met hun BMW 120d de overwinning in de Divisie 4 veilig.

Dunlop SportMaxx Clio Cup
Dunlop SportMaxx Clio Cup-rijder Addie van de Ven stapt dit seizoen over naar Team Bleekemolen. Hij reed afgelopen seizoen bij Rhesus Racing in de Dunlop SportMaxx Clio Cup. Wijzonol, de sponsor van Rhesus Racing, is meeverhuisd naar Team Bleekemolen.
Addie’s teamgenoot Alexander Keijzers verandert ook van team. Alexander, afgelopen seizoen teamgenoot van Addie, moet nog een keuze maken tussen Team Bleekemolen en Equipe Verschuur.

480_nachtopname_8139

Dutch GT4
Komend seizoen gaat er het een en ander veranderen in het Dutch GT4. De auto’s worden een seconde of twee sneller. Voor de meeste auto’s is dat een kwestie van het ballastgewicht verwijderen en eventueel de wagenhoogte wijzigen. “Het wordt met name een probleem voor de Ford Mustang en de Ginetta G50”, verwacht klassecoördinator Menno Weeda. Martin de Weerd, teameigenaar van Match Racing dat twee Ginetta’s runt, voorspelt dat deze wijziging hem geld gaat kosten. “We moeten met de motor aan de slag om de auto sneller te maken.”
Jan Joris Verheul rijdt het komende seizoen naar alle waarschijnlijkheid weer Dutch GT4. “Ik ben in principe rond met een team. Ik denk dat we het nieuws binnenkort bekend kunnen maken.”

480_vuurwerk_8213
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet