Diversen

Shop: Boekrecensies autosport 2009 deel 2

boeken_deel_2
Jaarboeken en andere interessante publicaties komen aan bod in deel 2 van onze boekbespreking


Nadat we vorige week al een aantal recent verschenen biografieën van coureurs en andere autosportpersoonlijkheden hebben voorgesteld, presenteren we in deel 2 van onze grote boekbespreking van autosportboeken 2009 een aantal jaarboeken en andere werken die om de een of andere reden interessant zijn.

Tekst: René de Boer

buch_ddr

Een interessant boek is Autorennsport in der DDR van Horst Ihling (uitgave: Delius-Klasing, ISBN 2-911870-16-6). Het boek is al even op de markt, maar dit jaar natuurlijk helemaal actueel omdat het 20 jaar geleden is dat de Berlijnse muur viel. In het oostelijk deel van Duitsland bloeide de auto-industrie al snel op en ook na de machtsovername door de communisten werden er auto’s gebouwd. Merken als EMW, IFA, Melkus en Wartburg werden ook voor sportieve doeleinden gebruikt, hoewel autosport natuurlijk niet de hoogste prioriteit had. Die periode, tussen 1949 en 1990, wordt in dit boek belicht. Daarnaast is er aandacht voor de prestaties van privérijders uit het oosten van Duitsland tussen 1930 en 1950: Paul Greifzu, Bobby Kohlrausch en Kurt Baum. Ook wordt er geschreven over de periode in de eerste 30 jaar van de vorige eeuw, maar het is juist de DDR-periode die dit boek interessant maakt. Foto’s van allerlei avontuurlijke constructies die laten zien hoe autosportliefhebbers ook met beperkte middelen hun sport bedreven, en natuurlijk de pure propaganda als er weer eens ergens een socialistisch succes behaald was. Races, rally’s en zelfs motorboten komen aan bod. Het enige dat we missen zijn de bekende Trabantjes, waar toch wel degelijk rally’s mee gereden zijn. De opmaak van het boek is wat chaotisch, met vaak teveel foto’s op een pagina, maar het interessante onderwerp maakt het boek toch de moeite waard.

buch_mercedes

Hartmut Lehbrink
behoort tot de oudgedienden in de Duitse autosportverslaggeving. Van zijn hand verscheen Das Mercedes-Benz-Rennfahrer-Lexikon (uitgave: Heel, ISBN 978-3-86852-103-0). De ondertitel belooft een overzicht van ‘Die 240 schnellsten Mitarbeiter von Mercedes-Benz’ en dat is het inderdaad. Vanaf de eerste privérijders als Max Graf Arco-Zinnenberg en Wilhelm Bauer, Earl Howe en Malcolm Campbell via Christian Lautenschlager en Otto Merz uit de compressortijd gaat het overzicht verder met de rijders van de ‘Silberpfeile’ uit de dertiger jaren: Brauchitsch, Caracciola, Fagioli, Lang… De jaren vijftig is vertegenwoordigd met coureurs als Fangio, Herrmann, Kling en Moss. Dan volgt de rallysport met grootheden als Böhringer, barones Rosqvist, Schock, vervolgens alle toerwagenrijders inclusief onze landgenoten Christijan Albers en Patrick Huisman en natuurlijk Ludwig, Schneider, Rosberg en Lohr, dan de Groep C- en FIA GT-tijd met onder anderen Mass, Baldi en Schumacher (M.), daarna de Champ Car-rijders, onder wie Fittipaldi (E.), Tracy, Unser jr., en de betreurde Greg Moore, gevolgd door de Formule 1 met mensen als Alonso, Coulthard, Häkkinen, Hamilton, Kovalainen en Räikkönen. Het boek wordt afgesloten met één pagina ‘Formule 3 en trucks’ en dat had wel wat uitgebreider gemogen. Bovendien missen we Walter Röhrl, die toch een tijdlang voor Mercedes-Benz testte in de rallysport en een officieel fabriekscontract had, zelfs voor vijf jaar. Die had er dus nog wel in gemoeten.

buch_eifelrennen

ADAC Eifelrennen, het evenement dat vorig jaar weer nieuw leven ingeblazen is, is zowel de titel als het onderwerp van een boek van auteurs Michael Behrndt, Jörg-Thomas Födisch en Matthias Behrndt (uitgave: Heel, ISBN 978-3-86852-070-5). Er is heel wat te schrijven over dit evenement, waarvan de historie teruggaat tot maar liefst 1922. Eerst op een stratencircuit van 33 kilometer in de Eifel rondom Nideggen, daarna op de Nürburgring. In 1927 was de ‘Eifelrennen’ het eerste evenement op de toen nieuwe Ring. Tot en met 1974 reden er bij de ‘Eifelrennen’ zowel auto’s als motorfietsen. De auto’s waren van verschillend pluimage: Formule Junior, Formule 2 en 3 en GT’s. Vanaf 1975 was het evenement uitsluitend voor auto’s, met name de Deutsche Rennsport-Meisterschaft en Formule 2. In de tweede helft van de jaren tachtig (na de opening van het nieuwe Grand Prix-circuit in 1984) reden er Groep C en DTM-auto’s. Daarna volgde de in Duitsland nooit echt aangeslagen tweeliter-Supertoerwagens, sinds 2000 nog een paar keer DTM en tenslotte nog FIA GT en LMES. In 2008 werd het predikaat ‘Eifelrennen’ onder auspiciën van de ADAC nieuw leven ingeblazen als historisch evenement. Die ontwikkeling van de ‘Eifelrennen’ is nu voor het eerst in z’n geheel in boekvorm vastgelegd, met veel foto’s en een uitgebreid gedeelte met uitslagen. Past perfect bij het eerder verschenen werk over de van dezelfde auteurs over de 1000 km-race op de Nürburgring. Nu alleen nog zo’n boek over de 24-uursraces…

buch_audi

Een jubileum in 2009 was het honderdjarig bestaan van het merk Audi. De ietwat gecompliceerde, maar rijke historie van Audi en de voorganger- c.q. zustermerken Horch, DKW, Wanderer, NSU en Auto Union is vastgelegd in het dikke boekwerk Vier Ringe – Die Audi-Geschichte van auteurs Thomas Erdmann, Ralf Friese, prof. Dr. Peter Kirchberg en Ralph Plagmann (uitgave: Audi Tradition/Delius-Klasing, ISBN 978-3-7688-2578-8). Het is in feite de voortzetting van een reeks historische uitgaven van Audi onder de titel ‘Rad der Zeit’, waarvan de laatste alweer uit 2002 dateerde. Natuurlijk heeft in dit geval het thema ‘autosport’ onze bijzondere belangstelling, en dat loopt vanuit de vroege ritten aan het begin van de 20e eeuw via de beroemde ‘Silberpfeile’ en de quattro’s in de rallysport tot aan de huidige Audi-successen in de DTM en de sportwagenracerij. De weergave is uiteraard beknopt, en dat kan niet anders in een uitgave waarin het om de algemene historie van de betreffende merken gaat, maar als geheel is het boek zeker de moeite waard.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet