Algemeen

Dragracing: BMW-turbo gaat de strijd aan met de cubic inches


grassens_03

In eerste instantie is er veel tijd gaan zitten in het aanpassen van chassis en carrosserie. Om ruimte te creëren voor de grotere motor werden schutboard en transmissietunnel gewijzigd terwijl het chassis moest worden aangepast voor de zwaarst mogelijke BMW-achteras, namelijk die uit een 7-serie. Hiervoor moesten de originele stalen achterspatborden nog eens extra worden verbreed terwijl de BMW tevens werd voorzien van iets bredere fiberglas voorschermen en een M3-competitie voorspoiler. Momenteel wordt hard gewerkt aan de rolkooi en de piping van en naar de één meter brede custom-made intercooler. Het rijklare gewicht van de BMW ligt straks rond de 1.100 kilogram. De keuze van de versnellingsbak is nog niet bepaald. Wat prestaties betreft wil Grassens wel een indicatie geven. “We mikken over de ¼ mijl op een tijd van rond de tien seconden waarbij de auto nog steeds streetlegal moet zijn.”

grassens_04

Omdat bij een zodanig omvangrijk project tegenslagen altijd op de loer liggen is nog niet zeker wanneer de BMW zijn Drachten-debuut gaat beleven. In ieder geval wordt er nu al reikhalzend naar uitgekeken.

grassens_05
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet