Columns

Column: Frans Verschuur: ‘Organisatoren denken lang niet altijd aan raceteams en coureurs’

column_4_frans_clio

Frans Verschuur heeft zijn geheel eigen kijk op de autosportwereld van verleden, heden en toekomst. Een persoonlijke visie die hij regelmatig via deze website naar buiten brengt. Vlak voor de Kerstdagen een gloednieuwe column van Frans. Deze gaat over het feit dat organisaties lang niet altijd rekening houden met de raceteams en coureurs. "Er komt een tijd dat organisatoren zichzelf flink in de eigen vingers gaan snijden’’, verwacht Frans Verschuur.

"Ik zou in januari met Equipe Verschuur drie Renault Méganes inzetten bij de 24 uur van Dubai. Omdat het bandenreglement vrij was en ik dit jaar flink wat banden had overgehouden aan de Mégane Trophy, kon ik voor mijn rijders een mooi prijsje maken. Daardoor kreeg ik drie auto’s vol voor deelname aan de slijtageslag in de woestijn.’’

column_4_frans_dubai_2009_1

Eenzijdige regelwijziging
"Totdat de organisatie begin oktober ineens en totaal eenzijdig besloot om het vrije bandenreglement vaarwel te zeggen en de deelnemende teams te verplichten met één bepaald bandenmerk te gaan rijden. Daardoor moest ik ineens heel veel nieuwe banden aanschaffen, waardoor ik elk van mijn teams 20.000 euro meer moest gaan doorberekenen. Dat vonden zij uiteraard niet leuk. Sterker: de drie formaties zijn allen afgehaakt, waardoor Equipe Verschuur komende januari geen enkele bolide aan de start zal hebben in Dubai. Dat zijn flinke gevolgen voor mij als ondernemer.’’

Gevolgen
"Aan de ene kant snap ik de organisatie wel. Die stoppen door een contract met die bewuste bandenleverancier effe een aardige bonus in hun portemonnee. Maar waar ze niet bij nadenken, zijn de geschetste gevolgen voor teams en rijders.’’

column_4_frans_dubai_2009_2

F1 versus Dutch Power Pack
"De organisatie van de 24 uursrace van Dubai is in het handelen natuurlijk niet enig in zijn soort. In de Formule 1 zijn er natuurlijk ook vaak regelwijzigingen. Maar daar in die wereld is veel meer geld voor handen en kunnen de meeste teams dat handelen. Maar op ons niveau is dat anders. Neem bijvoorbeeld de voorgenomen regelwijzigingen die in 2010 in het Dutch Power Pack voor de Clio Cup en de Dutch GT4 gaan gelden. De organisaties van die klasses, CPZ en SRO, hebben ook eenzijdig reglementswijzigingen doorgevoerd die de teams en coureurs op extra kosten jagen. Wij hebben het maar te slikken, anders kunnen we volgend jaar niet meedoen.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet