GT

FIA GT: Zolder - wordt (nog steeds) vervolgd

025_
De Peka-Carsport-Corvette in Zolder

Een week of zes na de laatste race van het FIA GT-kampioenschap in het Belgische Zolder staat de definitieve uitslag van de race nog steeds niet vast. Enerzijds heeft het tribunaal van de FIA nog geen uitspraak gedaan over het beroep dat het Peka-Carsport-team aantekende tegen de concurrentie van Vitaphone-Maserati, en anderzijds besloten de sportcommissarissen nu dat het Peka-Carsport-team van Mike Hezemans en Anthony Kumpen wordt gediskwalificeerd, omdat het cilinderblok in de Corvette van het team niet overeenkwam met de foto die bij de homologatiepapieren hoort. "Die fout ligt echter duidelijk bij de tuner, die dat ook al heeft toegegeven", verklaarde Mike Hezemans tegenover AUTOSPORT.NL. Het Peka-Carsport-team ging - natuurlijk - tegen de diskwalificatie in beroep. Het mag door al deze verwikkelingen ernstig worden betwijfeld of er aanstaande zaterdag tijdens het jaarlijkse kampioensfeest van de FIA een winnaar van het FIA GT-kampioenschap kan worden gehuldigd...

Tekst: René de Boer
Foto's: FIA GT/Jean-Michel Le Meur

De hele gang van zaken verdient zeker geen schoonheidsprijs, en als het FIA GT-kampioenschap vanaf volgend jaar een volwaardig wereldkampioenschap wil zijn, dan moet het hele proces van besluitvorming en de communicatie daarover zeker worden verbeterd. Wat is er allemaal gebeurd? In de eerste plaats wordt er in het kampioenschap al sinds de 24 Uur van Spa gesproken over vermeende stalorders bij het Vitaphone-Maserati-team. Sinds Spa zette het team van Michael Bartels een derde MC12 in voor Alessandro Pier Guidi en Matteo Bobbi. Tijdens de volgende race van het kampioenschap in Boedapest was er overduidelijk sprake van een stalorder, toen Pier Guidi, op de tweede plaats rijdend, het in de slotfase een stuk langzamer aan deed, om zo Andrea Bertolini in de andere Maserati voor te laten. Bertolini kwam zo als tweede over de eindstreep en werd, samen met teamgenoot Bartels, tenslotte zelfs winnaar, nadat de K-plus-K-Saleen vanwege een technisch vergrijp uit de uitslag werd gehaald.

480_kampioenen_121
Bartels en Bertolini profiteerden meerdere malen van stalorders bij het Vitaphone-team

Stuivertje wisselen in Portimão en Paul Ricard

Ook tijdens de daaropvolgende race, de nachtwedstrijd in Portimão, was het raak. Dit keer offerde Pier Guidi zijn vijfde plaats op ten gunste van Bertolini. Bij het Peka-Carsport-team groeide de onvrede over dergelijke acties. Anders dan in bijvoorbeeld het WTCC, waar de wedstrijdleiding na Brno officieel erkende dat er tegen stalorders niks te doen viel en het daarom toestond, zijn stalorders in het FIA GT-kampioenschap nog steeds officieel verboden. Op Paul Ricard paste het Vitaphone-team een andere tactiek toe: Pier Guidi werd in de slotfase naar de pits geroepen voor een extra tankbeurt, omdat er te weinig brandstof in de auto zou zitten. Zo won Bertolini geheel toevallig weer een plek. Het Peka-Carsport-team wilde nu officieel protest aantekenen tegen de gang van zaken, maar kreeg te horen dat dat niet nodig was, omdat de sportcommissarissen het voorval toch al onderzochten. Achteraf bezien was die informatie onjuist.

Protesten op Zolder
Hoe dan ook, tijdens de finale op Zolder protesteerde Peka opnieuw tegen Vitaphone, dit keer maar liefst op drie punten. In één ervan, teveel mensen die tijdens een pitstop aan de Maserati werkten, kreeg Peka-Carsport gelijk en het Maserati-team van Bartels en Bertolini werd bestraft met 30 seconden als alternatief voor een drive-through. Volgens Peka echter niet genoeg, mede gezien de diskwalificatie voor hetzelfde vergrijp bij het Prospeed-Porsche-team op Monza in 2008, en het team tekende prompt beroep aan.

Zitting vorige week donderdag, nog steeds geen uitspraak

De zitting voor de beroepszaak vond vorige week donderdag, 3 december, om 10.00 uur plaats in de zittingszaal in het hoofdkantoor van de FIA aan de Place de la Concorde in Parijs. Geheel volgens de procedure was de zitting officieel aangekondigd op de website van de organisatie. “De beslissing wordt verwacht op vrijdag, 4 december 2009, in de middag”, staat erbij. Inmiddels zijn we vijf dagen verder, maar een beslissing is er nog steeds niet. “Geen idee waarom”, zegt Mike Hezemans.

Corvette op technische gronden gediskwalificeerd

Ondertussen is er wel een andere ontwikkeling: maandagmiddag om 17.21 uur werd de beslissing van de sportcommissarissen gepubliceerd, volgens welke de Peka-Carsport-Corvette met startnummer 4 van Anthony Kumpen en Mike Hezemans uit de uitslag van de race in Zolder gehaald wordt. Dit gebeurde, omdat de cilinderkop en het cilinderblok niet voldeden aan artikel 258.5.2.1. van het technisch reglement van het FIA GT-kampioenschap: zoals gemeld was er door de motorenleverancier van het Prat & Miller-team, dat de race-Corvettes bouwt, een verkeerde foto aan de homologatiepapieren toegevoegd. Tegen deze diskwalificatie ging het Peka-Carsport-team in beroep. Daarvoor staat nog geen datum, maar dat kan heel goed pas ergens in januari of misschien zelfs nog later zijn…

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet