Diversen

Div: Directiewisseling op Nürburgring


nurburgring_ringwerk_interieur
Interieur van het "Ring-Werk" met verkoopstands. Alleen tijdens de Formule 1 en de DTM was het er druk


Private exploitatiemaatschappij

“De deelstaat Rheinland-Pfalz, de Nürburgring GmbH en investeerders MSR GmbH, Investitions- und Strukturbank Rheinland-Pfalz (ISB) GmbH en de Lindner Unternehmensgruppe GmbH & Co KG streven ernaar dat een private exploitatiemaatschappij onder leiding van de Lindner-groep de Nürburgring zal managen. De Nürburgring GmbH en MSR GmbH zullen als pure houdstermaatschappijen in het bijzonder voor grondstukken en onroerend goed fungeren. De financiering van het project vindt plaats door ISB”, zo staat in het persbericht te lezen.

"Geen belastinggelden"
“Tussen de exploitatiemaatschappij en de houdstermaatschappijen zullen pachtcontracten afgesloten worden. De financiering verloopt via de ISB, grotendeels door middel van leningen tegen marktconforme condities. Daarbij zullen geen belastinggelden worden gebruikt”, meldt het persbericht verder. Minister van economische zaken Hering wordt als volgt geciteerd: “Het gerenommeerde accountantsbureau Ernst & Young gaat er na intensieve controle van uit, dat het met het nieuwe concept voor de periode 2010 tot 2020 mogelijk zal zijn, rente en afschrijvingen van de houdstermaatschappijen op te brengen.”

Koch zou opvolger Kafitz zijn

Over de positie van dr. Kafitz, onder wiens leiding het project gerealiseerd werd, worden in het persbericht geen mededelingen gedaan. Het Duitse sportpersbureau SID en de regionale zender SWR melden echter beide, dat Kafitz weg is. Daarbij baseren ze zich op een uitspraak van Ernst Schwanhold, voorzitter van de raad van commissarissen van de Nürburgring GmbH. Kafitz’ opvolger zou volgens de genoemde bronnen Hans-Joachim Koch zijn, die tot dusver bij de Nürburgring GmbH ondermeer voor financiële zaken verantwoordelijk was.

nurburgring_ringracer
De supersnelle achtbaan "Ring-Racer"

Reeks van incidenten

Dat er afgelopen zondag een zware stalen balk in het multimedia-theater van het “Ring-Werk” naar beneden kwam zetten, zoals de regionale “Eifel-Zeitung” in zijn uitgave van vandaag schrijft, is naast al deze financiële perikelen het zoveelste incident in een lange reeks. Ook met de supersnelle achtbaan “Ring-Racer” zijn er constant technische problemen, waardoor de benodigde goedkeuring van de technische instantie TÜV nog steeds niet is afgegeven. Op 3 september klapten bij een test met de “Ring-Racer”, die met behulp van hoge luchtdruk een sneller moet zijn dan de Formule 1, de ramen in het aan de overkant van de baan gelegen perscentrum. Dat er afgelopen zondag geen gewonden vielen, was volgens de “Eifel-Zeitung” te danken aan het feit dat er slechts zes bezoekers in de zaal met een capaciteit van 80 personen zaten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet