WTCC

WTCC: Tom Coronel wereldkampioen Independents Trophy in WK Toerwagens


Het SEAT Sport-fabrieksteam had met Gabriele Tarquini en Yvan Muller op de eerste twee plaatsen in het rijderskampioenschap al een perfecte uitgangspositie voorafgaand aan het laatste raceweekeinde van het seizoen op het 6,12 kilometer lange Guia-stratencircuit in Macau. Ook stond SEAT voorafgaand aan de finale aan de leiding in de stand van het merkenkampioenschap. Anderzijds is Macau altijd goed voor afwisselende races, waarvan de uitkomst vaak zeer onvoorspelbaar is. Dat ondervonden ook Yvan Muller en Gabriele Tarquini: beide rijders beschadigden hun SEATs Leon TDI in de kwalificatietraining zeer zwaar, waardoor het team de handen vol kreeg om de auto’s tijdig voor de wedstrijden te repareren.

480_tarquini

Dat lukte echter, en Gabriele Tarquini leverde de mooiste beloning voor de inzet van de monteurs door de rijderstitel veilig te stellen. De Italiaanse routinier had aan de tweede plaats in de eerste race en de vijfde plaats in de tweede wedstrijd genoeg om zich Wereldkampioen te mogen noemen. Uniek: met zijn leeftijd van 47 jaar is Tarquini de oudste FIA-wereldkampioen in de historie van de autosport! Na de titel van Yvan Muller in 2008 betekent het succes van Tarquini de tweede wereldtitel op rij voor SEAT. “Fantastisch, een geweldig succes voor SEAT en voor mijzelf, waar ik erg blij mee ben. De strijd was dit seizoen bijzonder zwaar, maar dat maakt het resultaat des te mooier,” aldus Gabriele Tarquini. De Wereldkampioen van vorig jaar, Yvan Muller, sloot het seizoen af op de tweede plaats in de eindstand van het WK.

480_coronel

Titel voor Tom Coronel
De Nederlandse SEAT-privérijder Tom Coronel kwam als leider in de tussenstand van de ‘Independents Trophy’, het klassement voor privérijders in het FIA WK Toerwagens, naar Macau. Daar wachtte de Nederlandse SEAT-rijder een lastige taak, want in Macau is voor privérijders traditioneel het dubbele aantal punten te verdienen. In de eerste race in Macau was Coronel de best geklasseerde privérijder en daarmee stelde hij uiteindelijk de titel veilig. Voor Coronel was het zijn tweede overwinning in de ‘Independents Trophy’ na zijn eerdere succes in 2006. “Het hele seizoen hebben we zo constant mogelijk gescoord, want dat is waar het in dit kampioenschap uiteindelijk om gaat. Dank aan SEAT, importeur Pon Car en mijn sponsors TW Steel en McGregor, die dit succes mogelijk hebben gemaakt,” zei Coronel na afloop van de finale. “Dat we dit seizoen zowel bij de rijders als bij de teams de titel hebben gepakt, is een prachtig succes.” SEAT Sport-directeur Jaime Puig was ook vol lof over de prestaties van Coronel: “Naast het winnen van de kampioenstitels bij de rijders en de merken maken de successen bij de privérijders dit fantastische seizoen voor SEAT compleet!”

480_tom_blij

“Vanaf de eerste dag dat wij hier waren, liep het lekker. Dat geeft ook gelijk een goed gevoel”, vertelt Tom Coronel. Hij vervolgt: “De auto voelde goed aan, het team was enthousiast en in de eerste vrije trainingen zat ik er lekker bij. Ik had toen we hier naar toe komen als een flinke puntenvoorsprong op de andere rijders in mijn klasse, maar dat was nog niet voldoende voor de titel. Ik heb er alles aan gedaan om de auto heel te houden tijdens de trainingen. Iets dat niet iedereen lukte, de als derde geklasseerde privérijder D’Aste schreef zijn auto in de training af en kon niet meer meedoen. Uiteindelijk stond ik op een dertiende plaats en als eerste privéreizen. Directe concurrent Felix Porteiro stond er direct achter. Na de trainingen was er de genoeg tijd voor de sponsorverplichtingen naar bijvoorbeeld de Noble Group en Sealub (sponsors van dit weekend-red), interviews met de media en andere zaken. Verder heb ik mij zo goed mogelijk voorbereid op die eerste race. Dit is een gokstaatje en dat geldt ook wel een beetje voor het racen hier. Dit is mijn tiende jaar in Macau en ik heb het hier altijd prima naar mijn zin, maar je moet ook echt wat geluk hebben om goed door die belangrijke eerste ronden te komen.

480_coronel_fvef0064

Ik had een goede start en kon overal om heen en tussendoor. Ik lag zelfs korte tijd tiende. Achter mij zaten de mannen van het algemeen klassement en die heb ik ook langzaam maar zeker later passeren. Mijn belangrijkste missie was de winst in mijn eigen klasse. Dat lukte en daarmee waren ook die punten binnen. Na de gebruikelijke ceremonie volgde race twee. Die verliep duidelijk anders op het moment dat mijn teamgenoot Tom Boardman er hard af ging en als een pingpong bal over de smalle baan vloog. Ik kon hem onmogelijk ontwijken. Voor hem was daarmee de race over, ik kon nog bij de pits komen waar voor een nieuwe radiateur. Kort stopte men de race met een rode vlag, vanwege een grote crash. Een van de betrokkenen was Felix Porteiro, de nummer twee in mijn kampioenschap. Gelukkig was hij ongedeerd, maar ondanks mijn achterstand op dat moment wist ik dat de wereldtitel mij nu niet meer kon ontgaan. Die mag ik voor de tweede keer mee naar huis nemen. Een mooi resultaat na een seizoen waarin we nooit zijn uitgevallen en iedere keer opnieuw punten bij elkaar sprokkelden. Al met al dus een mooi en goed seizoen, waarin wij met alle sponsors de races hebben kunnen rijden. Ook de laatste vier in Japan en Macau. Nu zijn die inspanningen bekroond met een wereldtitel. Beter kan niet!”, besluit Tom Coronel zijn verhaal.

480_coronel_fvef0119

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet