WTCC

WTCC: Farfus wint, titels voor Tarquini en Coronel

480_podium2_6365

Augusto Farfus wint de laatste WTCC-race van het seizoen op het stratencircuit van Macau, waar Jörg Müller de BMW-dubbelzege completeert. De race wordt na een zware crash in de achtste ronde gestaakt.

480_tarquini_8881

Gabriele Tarquini heeft aan de vijfde plaats genoeg om zich de nieuwe wereldkampioen te mogen noemen. SEAT pakt de titel bij de merken, Tom Coronel wint de “Yokohama Independents’ Trophy”.


Tekst: René de Boer
Foto's: Fiawtcc.com

480_start2_6183

LADA-rijder Jaap van Lagen is toeschouwer: na zijn voortijdige uitval vanwege motorproblemen in de eerste race kan hij niet aan de tweede wedstrijd deelnemen. Daarmee ontbreken alle LADA’s bij de laatste race van het seizoen. Bij de start pakt Farfus de leiding voor Müller. Yvan Muller is derde. Tarquini is nog maar negende, daarmee zou Muller op dit moment wereldkampioen zijn. In de eerste ronde haalt Tarquini echter Huff en Larini al in en daarmee is hij zevende. Na één ronde leidt Farfus met een voorsprong van 1,151 seconden voor Müller. Yvan Muller is derde, daarachter rijden Monteiro, Gené, Menu, Tarquini en Larini. Bij de privérijders leidt Porteiro voor Boardman en Coronel.

In de tweede ronde haalt Rydell Hernandez in in de strijd om de elfde plaats. In Lisboa klapt Kristian Poulsen zonder voorafgaand contact in de bandenstapels, nadat hij bij het aanremmen van de bocht de controle over zijn Engstler-BMW verloren is. Ook Boardman is gecrasht. Ook Menu valt uit: hij rijdt aan het eind van de derde ronde met schade aan de linker voorkant van zijn auto de pits in. Tegelijkertijd komt de safety-car in actie. Ook de auto van Coronel is rechts voor flink beschadigd. Aan het eind van de vierde ronde komt Coronel de pits in.

Farfus leidt voor Jörg Müller, Yvan Muller, Monteiro, Gené, Tarquini, Huff, Zanardi, Rydell en Hernandez. Porteiro is beste privérijder op de twaalfde plaats, gevolgd door Priaulx en Engstler. Aan het begin van de zevende ronde wordt de race weer vrijgegeven voor een afstand van vijf ronden. Bij Gené hangt de achterbumper helemaal los. Korte tijd later passeert Tarquini de Spanjaard bij Dona Maria. In ronde acht knalt Larini na te zijn aangereden door Zanardi bij Lisboa frontaal in de bandenstapels. Daarmee is voor Larini zijn laatste WTCC-race voortijdig ten einde.

480_crash_9098

Aan het eind van de achtste ronde is er bij het uitkomen van de laatste bocht een zwaar ongeval: Porteiro raakt van de baan, Engstler raakt hem en Couto rijdt vol op de auto van Engstler. De wedstrijdleiding besluit direct om de race te staken. Engstler ligt naast zijn auto op de baan. Farfus leidt voor Müller, Muller, Monteiro, Tarquini, Gené, Huff, Rydell, Hernandez en Priaulx. De rijders stellen hun auto’s op het rechte stuk op.

Om 14.12 uur lokale tijd volgt de bevestiging door de wedstrijdleiding: de race wordt niet meer hervat. Daarmee wint Farfus voor Müller, Muller, Monteiro, Tarquini, Larini, Huff en Rydell. Zo wordt Gabriele Tarquini werldkampioen bij de rijders. Tom Coronel wint de titel bij de privérijders, SEAT wordt ook kampioen bij de merken.

480_coronel_podium_8715

Uitslag:
1. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 7r. in 22.20,166
2. Jörg Müller (Dui), BMW 320si, op 0,801
3. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI, op 1,201
4. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,980
5. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 3,815
6. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 5,018
7. Nicola Larini (Ita), Chevrolet Cruze, op 5,359
8. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 5,895
uitgevallen: Tom Coronel (Ned), SEAT Leon (aanrijding)

Eindstand WK na 24 races:
1. Gabriele Tarquini, 127
2. Yvan Muller, 123
3. Augusto Farfus, 113
4. Andy Priaulx, 84
5. Jörg Müller, 76
6. Rickard Rydell, 64
7. Joirdi Gené, 48
14. Tom Coronel, 15

Eindstand WK Merken:
1. SEAT, 314
2. BMW, 311
3. Chevrolet, 215

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet