Formule 3

F3: Jean Karl Vernay wint kwalificatierace Macau

480_vernay_20-008

De Fransman Jean Karl Vernay heeft de Formule 3-kwalificatierace op het stratencircuit van Macau gewonnen. In de tien ronden lange wedstrijd, die twee safety car-fases kende, reed de coureur van het Signature-team met zijn Dallara-Volkswagen voor de Zweed Marcus Ericsson en de Italiaan Edoardo Mortara over de eindstreep. Renger van der Zande werd elfde, Macau-debutant Stef Dusseldorp werd na een keurige inhaalrace vanaf de 25e startplaats als 17e afgevlagd. Van de tien ronden kon er maar in zes ronden regulier worden geracet.


Tekst: René de Boer
Foto's: f3euroseries.com

Vernay neemt bij de start de leiding, maar bij het aanremmen van Lisboa neemt Ericsson de eerste plaats over. Verderop in het veld ging het natuurlijk mis in Mandarin: Rosenzweig raakt de vangrail en verliest bij de actie het linker voorwiel van zijn auto. Bij de start van de tweede ronde vangt de safety car het veld op. Ericsson leidt voor Vernay, Mortara, Bottas, Ricciardo, Vanthoor, Bird, Coletti, Mäki en Hartley. Renger van der Zande is 15e, Sted Dusseldorp is al opgeklommen naar de 19e plaats. Jules Bianchi is uit de wedstrijd: hij is in botsing gekomen met Mortara, een flink eind omhooggestegen en rechtdoor de bandenstapel ingegaan. Dat betekent het einde van de race voor de regerend kampioen in de Formule 3 Euro Serie, wiens opa Mauro in 1966 de race in Macau won.

Vernay pakt kop en loopt uit

In de vierde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Ericsson houdt de boel enorm op, maar verdedight zijn leiding. Tot aan Lisboa, want daar is het Vernay die met een uitstekende manoeuvre de eerste plaats overneemt. Coletti gaat in Lisboa in de rondte. Eenmaal voorop loopt Vernay meteen flink uit: na de vierde ronde bedraagt zijn voorsprong al 1,353 seconde. Hartley valt uit, Van der Zande is daarmee 13e en Dusseldorp 14e. Vanthoor heeft Ricciardo ingehaald en rijdt daardoor op de vijfde plaats. In de vijfde ronde voert Ericsson het tempo weer iets meer op en maakt een halve seconde goed.

In de vijfde ronde valt Mika Mäki terug van de negende naar de tiende plaats ten faveure van Roberto Merhi. Wayne Boyd wordt aangereden door Mika Mäki en gaat er hard af in Mandarin: hij raakt eerst de vangrail, tolt dan terug naar de overkant van de baan en heeft alle geluk van de wereld dat hij niet door achteropkomende rijders wordt geraakt. Een ronde later haalt Mortara Ericsson in bij het aanremmen van Lisboa. De pole-sitter is daarmee nog maar derde, terwijl er twee Signature-auto’s op de eerst twee plaatsen rijden. Later in de ronde geeft Mortara de tweede plek weer terug, terwijl opnieuw de safety-car in actie komt vanwege de gestrande auto van Wayne Boyd, die tussen Mandarin en Lisboa nog steeds op de baan staat. Vernay leidt bij het ingaan van ronde 9 voor Ericsson, Mortara, Bottas, Vanthoor, Ricciardo, Bird, Iguchi, Merhi, Mäki, Van der Zande, Kunimoto, Sims, Garcia, Chilton, Cozzolino en Dusseldorp. Ook de laatste ronde wordt achter de safety car afgelegd en zo rijden de coureurs in deze volgorde over de finishlijn.

480_zande_19-023

Nederlanders redelijk tevreden

Renger van der Zande zei na afloop: “We hebben de auto na alle problemen in de kwalificatie van gisteren op zes punten veranderd en dat heeft duidelijk een positieve uitwerking gehad. We hebben een hele stap vooruit gemaakt, we kunnen nu veel meer met de auto. Ik kon vrij snel het gat naar de rijders voor me dichtrijden en zat daarna achter Kunimoto. Die kon ik inhalen na de aanrijding tussen Mäki en Boyd. Dat was overigens weer zo’n typische Mäki-actie, wat een idioot is dat! Overigens hebben we maar weinig kunnen rijden. Het leek wel alsof we maar drie ronden geracet hebben…”

480_dusseldorp_20-027

Stef Dusseldorp was ook niet ontevreden. “Door gewoon op de baan te blijven kon ik al aardig wat plaatsen goedmaken, maar de 17e plaats was vandaag denk ik wel het maximaal haalbare. De auto was niet top, we komen op het rechte stuk snelheid tekort, maar misschien morgen nog een paar plaatsen goedmaken en kijken wat er nog mogelijk is!”

Uitslag:

1. Jean Karl Vernay (Fra), Dallara F308-Volkswagen, 10r. in 31.52,192 (gem. 115,21 km/u)
2. Marcus Ericsson (Zwe), Dallara F308-Toyota, op 0,271
3. Edoardo Mortara (Ita), Dallara F308-Volkswagen, op 1,094
4. Valtteri Bottas (Fin), Dallara F308-Mercedes, op 1,587
5. Laurens Vanthoor (Bel), Dallara F308-Volkswagen, op 2,178
6. Daniel Ricciardo (Aus), Dallara F308-Volkswagen, op 4,598
7. Sam Bird (GBr), Dallara F308-Mercedes, op 6,093
8. Takuto Iguchi (Jap), Dallara F308-Toyota, op 6,656
11. Renger van der Zande (Ned), Dallara F308-Mercedes, op 9,720
17. Stef Dusseldorp (Ned), Dallara F308-Volkswagen, op 14,531



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet