WTCC

WTCC: Rob Huff pakt pole in turbulente kwalificatie

480_huff_macau

Chevrolet-rijder Rob Huff vertrekt zondag vanaf de pole-position voor de 23e en voorlaatste race van het WTCC. Op het stratencircuit van Macau was de Brit in de tweede en beslissende kwalificatieheat de snelste en behaalde daarmee zijn tweede WTCC-pole van dit seizoen en zijn derde in totaal. Achter hem starten de beide BMW-rijders Andy Priaulx en Augusto Farfus, terwijl de beide SEAT-titelkandidaten Yvan Muller en Gabriele Tarquini zich na een zware crash slechts als zevende en achtste kwalificeerden. Het ongeval met Muller en Tarquini was niet het enige incident tijdens de kwalificatie, want eerder al was LADA-rijder James Thompson op de stilstaande BMW van Stefano D’Aste gebotst. Muller, Tarquini en Thompson werden alledrie voor controle overgebracht naar het ziekenhuis, maar bleken er ongedeerd vanaf te zijn gekomen. SEAT-privérijder Tom Coronel kwalificeerde zich als 13e en was daarmee de beste “Independent Driver”. LADA-coureur Jaap van Lagen behaalde de 17e startplaats.


Tekst: René de Boer
Foto's: CGPM en FIAWTCC.com

De kwalificatie voor de finale van het seizoen in Macau gaat zeker de boeken in als een van de merkwaardigste sessies aller tijden. Zoals zovaak in Macau werd er heel wat schade gereden, maar de beslissingen van wedstrijdleider Edoardo Freitas oogstten ook niet overmatig veel bijval.
 
480_wrak_daste

Vooral het laten staan van de gestrande Wiechers-BMW van Stefano D’Aste, die al vroeg in de eerste manche in de vangrails was geraakt, was een uitermate discutabele beslissing. Waar bij alle andere klasses vandaag de sessies voor het minste of geringste met de rode vlag werden gestaakt, wat forse vertraging in het dagprogramma tot gevolg had, mocht de BMW van D’Aste gewoon blijven staan, met het risico dat iemand er mogelijk hard op in zou rijden. Dat gebeurde inderdaad, en nota bene nadat de geplande tijd al afgelopen was: LADA-rijder James Thompson crashte hard in de achterkant van de BMW en schreef daarbij niet alleen zijn eigen auto, maar ook die van D’Aste vrijwel volledig af.

480_wrak_thompson

Op de plaats van het ongeval werd bindmiddel op de baan gestrooid en de gevolgen daarvan kregen de rijders tijdens de tweede heat te bespeuren: er ontstond een grote stofwolk, Yvan Muller verloor op de gladde ondergrond de controle over zijn auto en crashte. Gabriele Tarquini kon hem niet meer ontwijken en reed hard in de achterkant van Mullers auto, terwijl Alain Menu met de Chevrolet op zijn beurt in de achterkant van de SEAT van Tarquini reed. Dat betekende een rode vlag en opnieuw een lange onderbreking. Gelukkig bleken de lichamelijke gevolgen mee te vallen, maar zulke situaties zijn zeker niet wenselijk. Voor SEAT al helemaal niet, nu beide titelkandidaten van het Spaanse merk met zwaar beschadigde auto’s zitten en het nog maar de vraag is of ze zondag aan de races kunnen deelnemen.

Niet gehinderd door al deze incidenten reed Rob Huff aan het eind de beslissende tweede heat de snelste tijd en pakte daarmee de pole. Andy Priaulx, die eerst met een geslaagde slipstream zijn merkgenoot Augusto Farfus naar voren had geholpen, reed zelf naar de tweede plaats, waardoor Farfus terugviel naar de derde positie. In de eerste heat waren de SEAT-rijders Tarquini, Gené en Muller in eendrachtige samenwerking naar de eerste drie plaatsen gereden.

480_coronel

Tom Coronel kwalificeerde zich als 13e en zei: “Dit is beter dan ik verwacht had. Dat mijn naaste concurrent, Felix Porteiro, nu direct achter me staat, maakt het spannend. Maar er zijn hier voor de privérijders dubbele punten te verdienen en dat betekent dat ik met de twee bonuspunten voor pole nu mijn voorsprong op hem al heb vergroot tot 32 punten.”

480_van_lagen

Jaap van Lagen kwalificeerde zich als 17e.

480_huff_blij

Uitslag:

1. Rob Huff (GBr), Chevrolet Cruze, 2:32,141
2. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 2:32,483
3. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, 2:33,033
4. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, 2:33,136
5. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, 2:33,322
6. Jörg Müller (Dui), BMW 320si, 2:34,091
7. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI (geen tijd)
8. Yvan Muller (Fra), SEAT Leon TDI (geen tijd)
9. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze (geen tijd)
10. Rickard Rydell (Zwe), SEAT Leon TDI (geen tijd)
13. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon, 2:32,330
17. Jaap van Lagen (Ned), LADA Priora, 2:34,214

480_bmw_macau

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet