Formule 3

F3: Marcus Ericsson snelste in eerste kwalificatie Macau

f3_macau_quali1_ericsson
Marcus Ericsson reed in de TOM's-Dallara-Toyota de snelste tijd

Marcus Ericsson was de snelste in de eerste kwalificatie van de Formule 3 in Macau. In de 45 minuten durende sessie kwam de regerend Japans Formule 3-kampioen met de TOM’s-Dallara-Toyota tot een snelste tijd van 2.11,811. Hij werd gevolgd door drie rijders met een Volkswagenmotor: Daniel Ricciardo, Edoardo Mortara en Brendon Hartley. Pas daarachter stond met Sam Bird de snelste Mercedes-rijder. Laurens Vanthoor kwalificeerde zich heel verdienstelijk als zesde, maar zorgde anderhalve minuut voor het einde van de sessie ook voor een rode vlag. Renger van der Zande kwam niet verder dan de 16e tijd.


Tekst: René de Boer
Foto: CGPM

Brendon Hartley komt al vroeg in de sessie met een tijd van 2.14,050 minuten dichtbij de 2.13-grens, maar na tien minuten knalt Edoardo Mortara een tijd van 2.12.981 op de klokken. Alleen Valtteri Bottas kan daar met 2.13.140 nog enigszins in de buurt komen, alle andere rijders hebben minstens een halve seconde achterstand op Mortara.

Na bijna een kwartier staat de Italiaan nog steeds aan de leiding, gevolgd door Bottas, Stefano Coletti, Sam Bird, Jules Bianchi, Laurens Vanthoor, Brendon Hartley, Roberto Merhi en Alexander Sims. Dan rijdt Bottas de snelste tijd: 2.12,910, terwijl Ericsson opklimt naar de derde plaats met een tijd van 2.13,351. Renger van der Zande staat na 15 minuten op de elfde plaats. Twee minuten later schiet Roberto Merhi rechtdoor bij Lisboa. Op vrijwel hetzelfde punt belandt Bottas korte tijd later in de bandenstapels, terwijl Räikkönen-Robertson-rijder Kevin Chen met een krom linker voorwuel in de rondte rijdt na de muur geraakt te hebben. Baanposten duwen de gestrande auto van Bottas bij Lisboa weer terug op de baan, maar daar komt de Fin opnieuw tot stilstand, waarna de auto helemaal tot San Francisco wordt geduwd, waar hij definitief achter de vangrail verdwijnt.

Hartley leidt na een half uur

Ondertussen is Sam Bird opgeklommen naar de tweede plaats met een tijd van 2.12,584, terwijl Mortara met een rondje van 2.12,399 de eerste plaats weer overgenomen heeft. Na een half uur leidt Brendon Hartley met 2.12,222, gevolgd door Mortara, Bird, Coletti, Bottas, Bianchi, Vernay, Ericsson, Vanthoor en Merhi. Renger van der Zande klimt met nog 13 minuten te gaan op naar de achtste positie.

Mika Mäki, die in het laatste kwartier ook in de top tien rijdt, schiet eenmaal rechtdoor bij Lisboa, maar kan de sessie voortzetten. Met nog vier minuten op de klok rijdt Mortara als eerste onder de 2.12: de Italiaan pakt met 2.11,903 opnieuw de eerste plaats. Echter niet voor lang: een minuut later komt Ricciardo op 2.11,848, terwijl Ericsson een halve minuut later op 2.11,811 komt. Laurens Vanthoor heeft ondertussen bij Dona Maria de vangrails geraakt, waarmee hij anderhalve minuut voor het einde zorgt voor de rode vlag. De sessie wordt niet meer hervat.

Van der Zande niet tevreden na problemen, verbetering Dusseldorp

Renger van der Zande is na afloop van de eerste kwalificatie zestiende, waarmee hij bepaald niet tevreden is. “Dit is zeker niet wat ik verwacht had”, aldus de Nijmegenaar. “Ik heb ook geen idee waarom het niet lukte, maar met name in de middelste sector, die hier erg lang is, kreeg ik het niet voor elkaar. Tussen de vrije training en de kwalificatie hebben we de nodige dingen aan de auto veranderd, maar wellicht was dat een beetje teveel. Niettemin: dit was pas de eerste kwalificatie, wat normaal een soort extra vrije training is. Pas morgen gaat het er echt om.” Macau-debutant Stef Dusseldorp verbeterde zich in de kwalificatie ten opzichte van de vrije training met zo'n twee seconden. "Ik weet dat ik nog sneller kan. Ieder rondje leer je hier wel weer nieuwe dingen", aldus de rijder uit Lichtenvoorde. "Morgen gaat het hopelijk nog beter."

Uitslag:

1. Marcus Ericsson (Zwe), Dallara-Toyota, 2.11,811
2. Daniel Ricciardo (Aus), Dallara-Volkswagen, 2.11,848
3. Edoardo Mortara (Ita), Dallara-Volkswagen, 2.11,903
4. Brendon Hartley (NZl), Dallara-Volkswagen, 2.12,055
5. Sam Bird (GBr), Dallara-Mercedes, 2.12,239
6. Laurens Vanthoor (Bel), Dallara-Volkswagen, 2.12,532
7. Stefano Coletti (Mon), Dallara-Mercedes, 2.12,605
8. Mika Mäki (Fin), Dallara-Volkswagen, 2.12,605
9. Jean Karl Vernay (Fra), Dallara-Volkswagen, 2.12,852
10. Valtteri Bottas (Fin), Dallara-Mercedes, 2.12,910
16. Renger van der Zande (Ned), Dallara-Mercedes, 2.13,127
23. Stef Dusseldorp (Ned), Dallara-Volkswagen, 2.16,062

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet