IndyCar

Greg Moore: Too Young to Die

greg_moore_portret

Afgelopen maand werd Dario Franchitti voor de tweede maal kampioen in de IRL. Toen de Schot als kampioen werd afgevlagd, kreeg hij het even te kwaad met zichzelf. In een flits moest hij denken aan Greg Moore, die tien jaar geleden op Homestead zijn allerlaatste Champcar-zege behaalde en aan het eind van datzelfde jaar tijdens de Marlboro 500 op de California Motor Speedway dodelijk verongelukte. De dood van Greg Moore, deze week precies tien jaar geleden, luidde achteraf gezien het voortijdige einde in van het meest spectaculaire tijdperk dat de Amerikaanse racerij ooit heeft gekend.

Tekst: Willem J. Staat
Foto’s: Mercedes Benz

31 oktober 1999
Exact tien jaar geleden zat ik op de laatste oktoberavond hoopvol voor de buis. Eurosport bracht van alle Champcarwedstrijden rechtstreeks beeldverslag uit. Juan Pablo Montoya of Dario Franchitti konden beiden kampioen worden. Het beloofde een spectaculaire autosportavond te worden. De wedstrijd begon onder een slecht gesternte want Richie Hearn crashte al direct bij het begin. Na enkele ronden onder safetycar gereden te hebben, werd de wedstrijd hervat. De wedstrijd was nauwelijks hervat of wereldwijd werden autosportliefhebbers opgeschrikt door verschrikkelijke beelden waarbij de blauwe Forsythe Reynard Mercedes 99I van de Canadees Greg Moore tegen een betonnen muur uit elkaar spatte. Voor het eerst in mijn leven heb ik toen de TV uitgeschakeld omdat elk weldenkend mens begreep dat hier geen hoop meer was.

Oorzaak crash
Zelfs nu tien jaar later wordt er nog over de oorzaak van deze verschrikkelijke crash gespeculeerd. Een dag voor de wedstrijd werd Greg door een onoplettende dame in de paddock op zijn scooter van de sokken gereden en brak daarbij een vinger waardoor hij niet aan de kwalificaties deel kon nemen. Op de zondagochtend lieten de toenmalige CART officials hem na een medische check-up 10 rondjes rijden. Er waren geen bezwaren en Greg mocht van de organisatoren ondanks het dragen van een soort mitella gewoon starten. In de negende ronde crashte Moore bij het uitkomen van Turn 2 met een snelheid van ruim 330 km./u. Er stond een flinke noordenwind en omdat de Champcars op de Superspeedways met de zogenaamde “Handford” vleugels raceten, kon dit ook een factor geweest zijn. De “Handford” wings hadden eigenlijk te weinig neerwaartse druk en omdat de weersomstandigheden verre van ideaal waren is het mogelijk dat dit tot de fatale crash heeft geleid. De “Handford” vleugels werden overigens in 2000 door CART in de ban gedaan.



Indrukwekkende carrière
In 1995 won Moore de Indy Lights-series en promoveerde met steun van Player’s naar het gerenommeerde Forsythe Team. In de CART-series behaalde hij vijf overwinningen en stond maar liefst 17 keer op het podium. Op de dag van zijn overlijden had hij bij het team van Roger Penske getekend. Twee eigenschappen tekenden Greg Moore: zijn enorm open karakter en een ongelofelijke “car-control” die vaak tot heroïsche daden leidde. De Amerikaanse eenzitter-racerij had zelden een dergelijk talent gezien. Historisch zijn de confrontaties met Alex Zanardi. Kort voor zijn dood liet Moore zich nog eens ontvallen dat hij zich voor de F1 net niet goed genoeg vond.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet