Belcar

Div: DSMEC: Vierde zege op rij voor AD Sport Viper

We kenden een mooie en bewogen race in het Nederlandse Assen met teams die via de dubbele punten een schitterende zaak deden in het kampioenschap, terwijl andere titelpretendenten een complete off day kenden. RS Racing Powercars is quasi zeker van de titel, terwijl De Vocht/Van Loo en Vermeeren/Aerts een flinke dreun kregen.

Tekst en foto's: DSMEC

start_assen

Kwalificatie: Eerste pole voor MExT-Mosler!
Tijdens de kwalificatie ontstond een bloedstollend duel tussen de MExT-Mosler met Van Elslander en Martin Short, die een zieke Goegebuer kwam vervangen, en de AD Sport-Viper van Lumbeeck/Marchal die reeds drie poles en evenveel races op rij achter zijn naam zette. Short trok uiteindelijk aan het langste eind met een verschil van amper 71/1000 seconde. Achter deze twee bolides uit Klasse 1 volgden drie gelegenheidsduo’s met de AD Sport-Porsche van de snelle Duitse tandem Heyer/Geipel, de Marcos Mantis van Euser/Versluis en de V8 Star van Abresch/Van t’Hoff. Henk Haane stuurde de Porsche van Lamster naar een mooie zesde plaats voor de Coster/’Brody’ en Van Herck die de snelste chrono neerzette in Klasse 3. Nog net binnen de top 10 vonden we de Porsches van Gelade/Muller/Sandona en Van Oost, die problemen kende door een slechte set up. De AD Sport-Porsche biturbo van Lagrange/Derdaele had normaliter op de zesde plaats moeten starten, maar werd door een snelheidsovertreding in de pitlane naar de laatste startplaats verwezen. In Klasse 3 stond dus terug geen maat op de Mazda RX7 van Werner Van Herck die de meerdere bleef van de Saker van Jeuris/Vetters, de BMW’s van Peeters/Beckers/Van Samang, Franssen/Franssen, Cuyvers/Reyskens en de leidende Diesel van de Vocht/Van Loo. In Klasse 4 tenslotte ging de pole naar de Audi TT van Frans/Frans voor de Lotus Exige van Verwoerdt/Bosman en de Clio’s van Polderman en Stevens.

Race: Opnieuw Lumbeeck/Marchal met een tikkeltje geluk
Met een half uur vertraging werd de zesde manche van DSMEC op een koude, maar droge piste op gang geschoten voor een race van 150 minuten met één verplichte pitstop. Short verzilverde zijn pole en bleef Marchal voor, die op zijn beurt de meerdere bleef van Euser, Geipel, Abresch, Van Herck, Bruynoghe, ‘Brody’, Van Oost, Mattheus en de rest van de meute.Het begin van de wedstrijd ging er nogal onstuimig aan toe. Er werden enkele rake klappen uitgedeeld met Lamster, De Vocht en de Audi TT als voornaamste slachtoffers. Vooral voor het actuele leidersduo in Klasse 3, De Vocht/Van Loo een opdoffer van formaat.Reeds vroeg in de wedstrijd kregen we een korte code 60 om de BMW 120d van de onfortuinlijke De Vocht weg te takelen met een defecte stuurinrichting. Daarbij negeerden nogal wat piloten de gele vlag en kregen ze een drive through aangesmeerd. Voor Marchal werd het zelfs een stop & go van 60 seconden waardoor ze bij AD Sport de bui reeds voelden hangen. Maar ook op de MExT-Mosler verliep de rit niet bepaald over rozen. De Mosler was de snelste wagen op de piste, maar tijdens de bevoorrading verliep het tanken niet volgens het boekje en daardoor moesten meerdere pitstops worden ingelast.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet