Formule 3

F3: Jean-Karl Vernay wint chaotische laatste race

f3_hockenheim_finale_r2_vernay
Jean-Karl Vernay wisselde gedurende de race nog naar slicks en won

Routinier Jean Karl Vernay is de winnaar van de laatste wedstrijd van het seizoen in de Formule 3 Euro Serie. Op de Hockenheimring Baden-Württemberg eindigde de Fransman voor de Zwitser Christopher Zanella en de Italiaanse debutant Mirko Bortolotti, die het afgelopen seizoen in de Formule 2 uitkwam en dit weekeinde als gastrijder bij het Britse Carlin Motorsport actief was. Onze landgenoot Henki Waldschmidt mocht na zijn achtste plaats van gisteren vanaf de pole-position vertrekken, maar kon die goede uitgangspositie niet omzetten in racesucces: de Hagenaar eindigde als achtste. Hij behoorde tot de rijders die op een opdrogende baan toch nog op regenbanden bleven rijden, wat niet de meest ideale beslissing was.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Waldschmidt verloor in de eerste ronde de leiding aan de Spanjaard Roberto Merhi en zakte vervolgens in het verloop van de 23 ronden lange wedstrijd verder terug. Bovendien verscheen de mededelingen “under investigation” op de beeldschermen, omdat de SG-coureur volgens de wedstrijdleiding wellicht te vroeg zou zijn gestart. Dat leidt wellicht dus nog tot een vervolg voor hem.

f3_hockenheim_finale_r2_schade
Veel schade in de Formule 3-race: hier de auto van Mika Mäki

Na regenval in de nacht en vroege ochtend was de baan nog nat – door de eerdere races van de ADAC Volkswagen Polo Cup en de SEAT Leon Supercopa en de warm-up van de DTM was de ideale lijn nog niet volledig drooggereden. Dat leidde tot een probleem voor de rijders en teams bij de keuze van de juiste banden. De beide rijders van de Motopark Acacemy, Renger van der Zande en Christopher Zanella, vertrokken op slicks, evenals Edoardo Mortara en Mirko Bortolotti. Alexander Sims, die samen met Valtteri Bottas nog in de strijd was om de titel bij de rookies, besloot te gokken en kwam na de opwarmronde de pits in om zijn auto op slicks te laten zetten.

f3_hockenheim_finale_r2_art-duo
De kampioen en de beste rookie: ART-rijders Jules Bianchi en Valtteri Bottas

In de wedstrijd was er volop actie: keer op keer spinden er coureurs van de gladde baan en kwamen er auto’s met elkaar in botsing, zoals de beide ART-teamgenoten Jules Bianchi en Esteban Gutierrez in ronde drie. In ronde 18 kwamen Renger van der Zande en Tiago Geronimi bij de “Spitzkehre” met elkaar in botsing. Geronimi was daarover niet erg te spreken: dreigend kwam hij op Van der Zande af en sloeg hem zelfs op zijn helm! Jean-Karl Vernay bleef buiten de problemen en reed na een bandenwissel de overwinning in de laatste race van het seizoen naar huis. De Zwitser Christopher Zanella en de Italiaanse Oostenrijker Mirko Bortolotti profiteerden van hun keuze voor slicks en kwamen respectievelijk als tweede en derde over de streep. Valtteri Bottas had aan de vijfde plaats genoeg om de titel bij de “rookies” veilig te stellen en zo gingen ook dit seizoen alle titels weer naar het Franse ART-team.

Uitslag:

1. Jean-Karl Vernay (Fra), Dallara F308-Volkswagen, 23r. in 40.50,329 (gem. 154,562 km/u)
2. Christopher Zanella (Zwi), Dallara F308-Mercedes, op 0,723
3. Mirko Bortolotti (Ita), Dallara F308-Volkswagen, op 9,301
4. Marco Wittmann (Dui), Dallara F308-Mercedes, op 13,055
5. Valtteri Bottas (Fin), Dallara F308-Mercedes, op 20,948
6. Esteban Gutierrez (Mex), Dallara F308-Mercedes, op 30,929
7. Jules Bianchi (Fra), Dallara F308-Mercedes, op 41,830
8. Henki Waldschmidt (Ned), Dallara F308-Mercedes, op 44,788
uitgevallen: Renger van der Zande (Ned), Dallara F308-Mercedes (aanrijding)

f3_hockenheim_finale_r2_top3
De top drie in de laatste race van het jaar: vlnr Zanella, Vernay en Bortolotti


Eindstand na 20 races:

1. Jules Bianchi, 114 punten
2. Christian Vietoris, 75
3. Valtteri Bottas, 62
4. Alexander Sims, 54
5. Jean Karl Vernay, 47
6. Mika Mäki, 47
7. Roberto Merhi, 42
8. Sam Bird, 40
9. Esteban Gutierrez, 26
10. Stefano Coletti, 19
12. Henki Waldschmidt, 13
15. Renger van der Zande, 7
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet