Belcar

Div: DSMEC: Voor dubbele punten richting Assen

Komende zaterdag gaat de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn zesde manche van het seizoen tegemoet. Een zeer speciale ontmoeting voor de teams en de piloten. Enerzijds omdat deze wordt verreden in het Nederlandse Assen; een snelle en voor de meeste piloten een nog te ontdekken omloop. Anderzijds wordt er gestreden voor dubbele punten. En dat is het belangrijkste feit. Tijdens de twee laatste manches van het kampioenschap in Assen en de 10 Hours of Zolder worden telkens dubbele punten uitgedeeld. Met dat verschil dat de punten tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder verdeeld worden na vijf uur wedstrijd en aan de finishvlag.

Tekst en foto's: PR

dsmec_pr_assen_1

Titelontknoping kan beginnen
Het interessante aan een dergelijk puntensysteem op het einde van het seizoen is dat de titelprotagonisten zich geen uitschuivers meer kunnen veroorloven. Zodoende komen mathematisch gezien nog een pak deelnemers in aanmerking voor de titels. Ondanks het feit dat er maar twee races meer resten van de zeven, is er toch nog meer dan 40% van het totale puntenaantal te verdelen. Het wordt dus spannend!

Voor de algemene overwinning staat de AD Sport-Viper terug met stip genoteerd. Wim Lumbeeck en Ron Marchal wonnen reeds drie wedstrijden op rij en concurrentie op deze omloop zal moeten komen uit eigen team met Niels Lagrange en Patric Derdaele in de Porsche biturbo. Ook de MExT-Mosler zou normaliter dit snelle tracé goed moeten verteren. Toevallig drie wagens uit Divisie 1. Maar het feit dat de wedstrijd gaat over 150 minuten, zou de gulzige Viper wel eens parten kunnen spelen.Ik ken de omloop van Assen niet, maar Ron heeft er reeds meerdere malen gereden”, doet Wim Lumbeeck uit de doeken. “Het zal niet zo eenvoudig zijn als het lijkt. Ook in Zolder was, mede door de omstandigheden met de code 60, de voorsprong niet bijster groot aan de eindmeet. En in Assen zullen we quasi zeker een Splash and Dash moeten doorvoeren. Het circuit op zich is snel, maar door de vele snelle bochten die elkaar opvolgen wordt inhalen moeilijk. Iedereen kiest voor de ideale lijn en buitenom in het vuil gaan rijden is niet aangewezen. Indien we terug willen winnen moeten we dus een voorsprong kunnen uitbouwen om een tweede pitstop in te lassen”.

Niettegenstaande het duo Maes/Van Oost na drie overwinningen, een tweede en een derde plaats in Klasse 2 nog niet van het podium was weg te slaan en ondertussen reeds een mooie voorsprong bijeen sprokkelde, is het momenteel onmogelijk om nu reeds een prognose te maken inzake het kampioenschap. Het puntensaldo van iedere wedstrijd hangt immers af van het aantal wagens die de wedstrijd uitrijden. Maar met een voorsprong van respectievelijk 30 en 31 punten op naaste achtervolgers De Coster/’Brody’ en Van Beurden/Bruynoghe, mag RS Racing-Powercars een afwachtende houding aannemen. Of ze dat ook daadwerkelijk zullen doen is een andere vraag. Winnen is het enige woord dat in hun woordenboek staat. Ruben Maes zal niet van de partij zijn. De snelle man uit Ingelmunster heeft immers met KS Motorsport en Steve Vanbellingen titelambities in de BTCS dat op dezelfde dag actief is op Circuit Zolder. Olivier Van Oost mag reglementair de wedstrijd alleen afhaspelen, maar 150 minuten is lang. Dus ging men op zoek naar een waardige vervanger voor Maes. Die hebben ze gevonden in de persoon van Marc Goossens die datzelfde weekend ook actief is in Assen in de BRL. En ‘The Goose’ kent deze omloop als zijn broekzak. Meteen is iedereen gewaarschuwd, inclusief de wagens uit klasse 1 die mogelijk een extra pitstop moeten inlassen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet