Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
A1GP

A1GP: Race Gold Coast hoogst onzeker: ‘Duurste farce in Australische sporthistorie dreigt’

nederland_monaco

‘A1GP staat met één been in het graf, plan de begrafenis’. Dit is slechts één van de weinig positieve geluiden die mondiaal de ronde doen over de toekomst van de geplaagde singleseaterklasse. Terwijl de organisatie van de A1GP stelt dat de openingswedstrijd in Australië op 25 oktober zeker doorgaat, lijkt de A1GP toch echt in grote organisatorische problemen te zijn gekomen.

Tekst: Marc Kok
Foto: Fast Company

Gisteren meldde AUTOSPORT.NL reeds via de Nederlandse seatholder Jan Lammers dat het ‘allesbehalve een inkoppertje en vanzelfsprekendheid’ is dat de eerste race van het vijfde A1GP-seizoen volgende week doorgang zal vinden. Het gevoel van Lammers wordt versterkt door wereldwijde berichtgeving dat het uitermate slecht is gesteld met de A1GP.

‘Duitsland niet naar Australië’
Zo stelt de Duitse pers dat het bijzonder opvallend is dat slechts een week voor de eerste trainingsrondjes aan de Gold Coast ‘dat de deelnemende landen nog steeds niet weten wanneer de auto’s aan hen vrij gegeven zullen worden’. Ook melden Duitse media dat áls de race Down Under wel doorgaat, Team Duitsland niet van de partij zal zijn.

Veel partijen niet happy
Ondertussen lijkt het erop dat nog te veel partijen (veel) geld van de organisatie tegoed hebben. Zo zou bandenleverancier Michelin momenteel weigeren het wedstrijdrubber te leveren vanwege openstaande schulden. Ook Ferrari, dat vorig jaar trots door A1GP werd gepresenteerd als motorenleverancier, zou eerst de nodige pecunia willen zien voordat de Italiaanse krachtbronnen zouden mogen worden gebruikt. Gefluisterd wordt dat Ferrari zelfs van het contract met A1GP af wil. Daarnaast zouden de bolides, waarop aan het eind van vorig seizoen beslag is gelegd door het transportbedrijf dat ook nog geld tegoed heeft, nog steeds in Londen staan. Team Maleisië, dat altijd één van de vaste deelnemers was, heeft zich afgelopen zondag afgemeld. Deze beslissing zou zijn genomen door het weinig florissante toekomstperspectief van de raceklasse.

Aanpassingen auto’s
Om de boel nog gecompliceerder te maken: De FIA vindt de raceauto’s op dit moment niet veilig genoeg. De noodzakelijke aanpassingen zouden volgens ingewijden vier dagen in beslag nemen. En er is nog maar zo weinig tijd over voordat de bolides volgens planning moet gaan racen aan de ‘gouden kust’ van Australië.

‘Juridische stappen als A1GP niet komt’
Ondertussen vragen de media in Australië zich eveneens af of de openingsrace van het seizoen doorgaat. De A1GP is gepromoot als het hoofdprogramma van de SuperGP, een groot jaarlijks Australisch racespektakel. Queensland, de staat waarin de ‘Gold Coast’ ligt, pompt jaarlijks ruim 11 miljoen Australische dollar in het evenement. Daarom is het de politiek er veel aangelegen dat de A1GP-race doorgaat. Anders valt het klapstuk van het miljoenen kostende event in het water. De ‘State Gouvernment’ van Queensland is duidelijk: "We willen vandaag zekerheid hebben van de organisatie dat de auto’s echt naar Australië komen’’, zegt premier Paul Lucas van de statelijke regering. "We verwachten dat de A1GP-race doorgaat. Zo niet, dan zullen we gerechtelijke stappen ondernemen.’’ De media Down Under zijn duidelijk in hun mening: "De duurste farce in de Australische sporthistorie dreigt.’’

SF vervanger?
Greg Hooton, die de SuperGP aan de Gold Coast organiseert, zegt dat de populaire V8 Supercars-race sowieso door zal gaan. Of de A1GP er nu wel of niet zal zijn. Er zijn geruchten dat, als de A1GP niet komt, wellicht de Superleague Formula als vervangende raceklasse wordt aangewezen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet