Superleague Formula

Superleague Formula: Nederlanders snel maar niet even gelukkig in Monza

480_ho-pin-tung-sterk-in-de


In de beide races van de Superleague Formula in Monza hebben de drie Nederlanders een flink partijtje meegeblazen. Zowel Carlo van Dam als Ho-Pin Tung meldden zich een keer in de kopgroep, met de PSV-coureur zelfs even aan de leiding. Maar de best geklasseerde landgenoot werd toch weer Yelmer Buurman, die tweemaal zesde werd.

Tekst en foto's: Matthé IJzerman

Na de redelijk saaie Formule 1-vertoning op Suzuka was het een verademing om naar de Superleague Formula op Monza te kijken. De klasse heeft met zijn technische oplossingen best iets bijzonders en van begin tot het eind zijn er her en der spannende gevechten met, zeker op het circuit van Monza, veel inhaalacties. Ook de push-to-pass button, die gedurende 15 seconden rond 60 pk extra vermogen geeft, draagt daartoe bij. Hij kan per race 8x worden gebruikt en dan telkens 2 minuten niet. Op Monza profiteerden de rijders er maximaal van.

480_yelmer-en-ho-pin-tung-i

Zo gingen Yelmer Buurman en Ho-Pin Tung ene paar ronden lang stuivertje wisselend over het rechte eind. De een met en de ander zonder het extra vermogen waarna een ronde later de rollen werden omgedraaid. Negatief punt is echter de geringe constantheid van de banden. De ene set werkt perfect, op de andere moesten sommige rijders zelfs een seconde of meer per ronde toeleggen. Carlo van Dam was daar het meest de dupe van. In de eerste race was hij met een haast onbestuurbare en onvoorspelbare auto als 16e en voorlaatste over de finish gekomen, wat hem in de tweede race plaats 4 op de startgrid opleverde. Pedro Petiz ging in de race vol van acquit en won gemakkelijk. Van Dam wist al snel Jonathan Kennard in te rekenen en lag toen tweede en tijdens de pitstops zelfs even op kop. Maar nadat hij een setje banden uit de kwalificatietraining had gekregen deugde er niets meer van de wegligging. “Ik denk dat het wel drie seconden per ronde scheelde. In de training werkten die banden ook al niet maar je moet er wel op rijden want het aantal setjes is erg gelimiteerd. Jammer want anders had ik de PSV-auto zeker naar het podium gereden. De club verdient dat ook”, mijmerde Van Dam.

Ho-Pin voorin
Ho-Pin Tung had met zijn zevende plaats op de grid van race 1 de beste uitgangspositie van de Nederlanders en produceerde ook een hele goede start. Na de eerste chicane lag hij al vijfde en een ronde later zelfs vierde. Maar toen het nieuwe van zijn banden eraf was werd de Galatasaray-auto steeds moeilijker te besturen en zakte Tung terug naar de achtste plaats. Onderweg een leuk duel uitvechtend met Yelmer Buurman. Die werd bij de start half naast de baan geduwd en kwam de eerste ronde als 14e uit. Vandaar begin hij traditiegetrouw aan een sterke opmars, die hem uiteindelijk naar de 6e plaats voerde. “Het werken met de push-to-pass button was hier echt geweldig. Je moet het in je race heel erg goed indelen om er het maximale uit te halen. Vooral het duel met Ho-Pin was lachen. Om en om over het rechte eind”, lachte Buurman, die in de tweede race minder plezier van de magische knop had. Dit keer had hij vanaf de 13e plaats een vlekkeloze run naar de eerste bocht maar daar werd hij in de vierde ronde door Julien Jousse (AS Roma) over de Kerbstones geduwd. De RSC Anderlecht-auto schoot de lucht in en landde bijna op de AS Roma-bolide om vervolgens in het grind te schieten. Buurman wist hem er weer uit te krijgen en vervolgde de race vanaf de laatste plaats. “De eerste bochten ben je bang dat er alsnog iets van je auto afbreekt maar alles scheen in orde te zijn”, vertelde hij, waarna hij weer de jacht inzette. Op een gegeven moment kwam hij achter de auto van FC Basel te zitten, die plotseling met een brandstoftoevoerprobleem stilviel terwijl Buurman net de push-to-pass knop had ingedrukt. “Ik zat er bijna bovenop en schrok me rot”, aldus de Anderlecht-coureur, die ook in deze race als zesde finishte.
Ho-Pin Tung, die in de tweede race bij de start veel had verloren, maakte hardhandig kennis met ex-Toro Rosso-coureur Sébastien Bourdais, die voor de chicane zo hard remde dat de Nederlander er tegen op botste. Met een gat in de neus vervolgde hij zijn weg en nadat hij bij de pitstop een andere set banden had gekregen liep de auto zelfs beter dan voorheen. “Die pitstop verliep chaotisch omdat de AC Milan-auto midden op de pit-lane stil stond, waardoor ik helemaal schuin bij mijn pitcrew kwam te staan. In het tweede deel van de race was mijn auto heel erg snel en draaide ik dezelfde rondetijden als de kopgroep. Met iets meer geluk had er hier in Monza wel een podiumplaats ingezeten”, betoogde Tung.

480_sbastien-bourdais-is-m

Uitslag race 1
1. Sevilla FC, Sébastien Bourdais 25 ronden in 41 min. 26”833
2. Olympiacos, Esteban Guerrieri op 0”375
3. AS Roma, Julien Jousse op 14”930
4. FC Liverpool, Adrian Valles op 18”014
5. Tottenham Hotspur, Craig Dolby op 22”078
6. RSC Anderlecht, Yelmer Buurman op 26”636
8. Galatasaray, Ho-Pin Tung op 29”558
16. PSV, Carlo van Dam op 1’13”588

Uitslag race 2
1. Sporting Lissabon, Pedro Petiz 25 ronden in 41 min. 51”037
2. Tottenham Hotspur op 6”051
3. Sevilla FC op 11”436
4. Olympiacos, Esteban Guerrieri op 12”945
5. FC Liverpool op 18”660
6. RSC Anderlecht op 19”107
7. Galatasaray op 24”939
8. PSV op 34”379

Stand
1. FC Liverpool 350
2. Tottenham Hotspur 301
3. Olympiacos 259
4. FC Basel, Max Wissel 253
5. SC Corinthians, Antonio Pizzonia 249
6. RSC Anderlecht 247
12. Galatasaray 182
18. PSV 125

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet