GT

FIA GT: Porsches na twee maanden uit uitslag 24h Spa geschrapt

Ruim twee maanden (!) na de 24 Uur van Spa-Francorchamps, meetellend voor het FIA GT-kampioenschap, werd de uitslag van de Belgische lange-adstandsklassieker herzien. Punt van discussie waren de stalen cilinderbussen in de motoren van de Porsche 997 GT3-RSR’s, waarmee de auto’s al het hele seizoen rijden, maar die pas sinds de race in Boedapest officieel door de FIA zijn toegestaan. Eerder bleken de stalen bussen immers niet in overeenstemming met de homologatiepapieren van de 997 GT3 RSR, waarin cilinderbussen van aluminium zijn opgenomen. Voor de legalisering van de stalen bussen moesten de Porsche-teams een extra handicapgewicht van 30 kg accepteren.

Op Paul Ricard, waar dit weekeinde de zevende en voorlaatste ronde van het FIA GT-kampioenschap plaatsvindt, deelden functionarissen van Porsche de technische commissarissen van de FIA mee, dat allevier de RSR’s bij de 24 Uur van Spa ook met de stalen cilinderbussen reden. De sportcommissarissen spraken vervolgens op Paul Ricard met mensen van Porsche en de betrokken teams Prospeed Competition, Trackspeed en Brixia Racing (IMSA Performance is er op Paul Ricard niet bij) en besloten vervolgens, de Porsches uit de uitslag van Spa te schrappen. De teams besloten tegen deze uitsluiting niet in beroep te gaan, waarmee de uitslag dus eindelijk definitief is. Dat is een klein succes voor onze landgenoot Peter Kox, die daarmee de tweede plaats in de GT2-klasse erft. Hij reed in Spa samen met Andy Kirkaldy, Rob Bell en Antonio Garcia in de CRS Racing-Ferrari met het startnummer 56. De zusterauto met nummer 55, bestuurd door Tim Mullen, Chris Niarchoos, Phil Quaife en Chris Goodwin werd als derde geklasseerd, voor de JMB Racing-Ferrari van Kutemann, Basso, Hartshorne en Daoudi.

Er liep ook nog een beroepszaak van het Belgische team Prospeed tegen de uitsluiting van de nummer 61-Porsche van de FIA GT-race op Oschersleben, maar dat beroep werd door het internationale tribunaal afgewezen. Daarmee is dus ook de uitslag van Oschersleben definitief. Dat mocht na drie maanden en twaalf dagen ook wel een keer…

Tekst: René de Boer


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet