DTM

DTM: Tom Kristensen voor de tweede maal dit seizoen op pole

480_drietal_8850_1

Tom Kristensen start morgen vanaf de pole-position voor de achtste DTM-race van het seizoen. Op de 2,977 kilometer lange “Nacional”-variant van het Circuit de Catalunya reed de Deen met zijn Audi A4 DTM een snelste rondetijd van 1.06,825 minuten, waarmee hij voor de tweede keer dit seizoen (na Oschersleben) vanaf de eerste startplaats mag vertrekken. Met Paul Di Resta, Martin Tomczyk en Bruno Spengler op de plaatsen twee tot en met vier zijn de eerste twee startrijen keurig verdeeld tussen Audi en Mercedes-Benz.


Tekst: René de Boer
Foto's: DTM.com


Alexandre Prémat is in de eerste heat de eerste rijder die de baan op komt en natuurlijk ook de eerste die een snelle tijd zet. Daarmee blijft hij een tijdje bovenaan de ranglijst staan, maar wanneer de nieuwe Audi’s de baan op komen, nemen ze ook vrij snel de eerste vier plaatsen over met Scheider voor Ekström, Tomczyk en Kristensen. Twee minuten later schuift Paffett zich ertussen op de tweede plaats, 0,028 seconden achter de snelste tijd van Timo Scheider, die op 1.07,199 kwam. Daarna blijven de meeste rijders met actueel materiaal in de pits, wetend dat ze toch wel gekwalificeerd zijn voor de volgende sessie. Niemand wil onnodig veel van de banden vergen, zeker gezien de relatief hoge asfalttemperatuur. Zo blijft Scheider het snelst, gevolgd door Paffett, Ekström, Tomczyk, Kristnesen, Di Resta, Spengler, Prémat, Engel en Green. De twee dames, Legge en Stoddart, de drie rijders van het Futurecom-team, Seidlitz, Kostka en Bakkerud, alsmede Mathias Lauda, mogen niet door naar de tweede ronde.

In de tweede sessie zet Martin Tomczyk al op zijn tweede vliegende ronde een tijd van 1.06,850 minuten en is daarmee de eerste rijder die de limiet van 1.07 doorbreekt. Met deze supertijd blijft de Duitser bovenaan staan, al komt Gary Paffett er in de slotfase met 1.06,930 er nog wel aardig dichtbij. De Brit wordt uiteindelijk tweede, gevolgd door Kristensen, Di Resta, Spengler, Scheider, Ekström en Prémat. Niet gekwalificeerd voor de volgende heat zijn Jarvis, Engel, Schumacher, Winkelhock, Rockenfeller en Green.

Gary Paffett leidt al vroeg in de derde heat, maar zal het uiteindelijk niet redden. Drie minuten voor het eind zet Tom Kristensen met 1.06,413 de snelste tot nu toe gereden tijd van het weekeinde neer en blijft daarmee bovenaan de ranglijst. Daarachter volgen Paul Di Resta en Martin Tomczyk, die in de allerlaatste minuut nog Paffett uit de top vier duwt. Bruno Spengler eindigt als vierde, terwijl Paffett, Scheider, Ekström en Prémat niet meer in de laatste heat in actie komen.

In de beslissende vierde heat pakt Tom Kristensen de pole position met een tijd van 1.06.825 minuten. Zijn voorsprong heeft hij vooral te denken aan de eerste sector, waarin hij al bijna twee tienden van een seconde pakt. Daarachter volgen Di Resta, Tomczyk en Spengler, zodat de eerste twee rijen weer keurig tussen Audi en Mercedes-Benz verdeeld zijn.

Uitslag:
1. Tom Kristensen, Den, Audi A4 DTM, 1.06,825

480_diresta

2. Paul Di Resta, GBr, AMG Mercedes C-Klasse, 1.06,889
3. Martin Tomczyk, Dui, Audi A4 DTM, 1.07,043
4. Bruno Spengler, Can, AMG Mercedes C-Klasse, 1.07,182
5. Gary Paffett, GBr, AMG Mercedes C-Klasse
6. Timo Scheider, Dui, Audi A4 DTM
7. Mattias Ekström, Zwe, Audi A4 DTM
8. Alexandre Prémat, Fra, Audi A4 DTM


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet