Sportscars

Sportscars: Oreca-Matmut op pole in Silverstone

De Oreca-Matmut AIM start morgen vanaf de pole-position vor de Autosport 1000 Kilometres of Silverstone, de vijfde en laatste race van het seizoen in de Le Mans Series. Op het Britse (ex?) Grand Prix-circuit reed Nicolas Lapierre met 1:32,798 minuten de beste tijd voor het Franse team. Lapierre deelt de auto met zijn landgenoot Olivier Panis. Het duo had niet minder dan 0,916 seconden voorsprong op de snelste van de drie fabrieks-Lola-Aston Martins met Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke, die morgen de kampioenstitel in de LMP1-klasse kunnen binnenhalen. Hun meest serieuze concurrenten in de titelstrijd, Jean-Christophe Boullion en Christophe Tinseau in de Pescarolo-Judd, starten morgen vanaf de voorlaatste startplaats, nadat Boullion van de baan raakte. De tweede Aston Martin met Harold Primat en Darren Turner start als derde.

Tekst: René de Boer


Met de pole-position maken de beide Oreca-rijders een sterke comeback in de serie. Om budgettaire redenen had het team van Hughes de Chaunac immers besloten om de race op de Nürburgring in augustus te laten schieten, om zodoende de middelen te hebben voor de deelname aan de “Petit Le Mans”-race op het circuit van Road Atlanta. Op de zesde plaats in de startopstelling staat de Kolles-Audi R10 TDI met startnummer 14, die wordt bestuurd door Narain Karthikeyan, Andy Meyrick en Charles Zwolsman. De andere Kolles-Audi start als laatste, omdat Christijan Albers in de kwalificatie crashte. Verder nog het vermelden waard is de vijfde startplaats voor vader en zoon Nigel en Greg Mansell en Lawrence Tomlinson met de LNT-Ginetta-Zytek.

De snelste tijd in de LMP2-klasse werd gerealiseerd door de Quifel-ASM-Ginetta-Zytek met Miguel Amaral en Olivier Pla. Het startveld in de GT1-klasse is in vergelijking met de afgelopen race op de Nürburgring met 50 procent toegenomen: het aantal auto’s is gestegen van twee naar drie. De snelste tijd in deze klasse werd neergezet door de Larbre-Competition-Saleen met Roland Berville, Sébastien Dumez en Laurent Groppi, voor Ryan Sharp en Peter Kox, die op Silverstone het GT1-veld zijn komen versterken met de Gigawave-Aston Martin DBR9. De snelste auto in de GT2-klasse was de Felbermayr-Proton-Porsche 997 GT3 RSR met Marc Lieb en Richard Lietz op de 24e plaats algemeen. De Spyker van Tom Coronel en Jarek Janis start als 32e algemeen en als negende in de klasse.

Uitslag:
1. Panis/Lapierre (Fra), Oreca 01-AIM, 1:32,798
2. Charouz/Enge/Mücke (Tsj/Tsj/Dui), Lola-Aston Martin, 1:33,714
3. Primat/Turner (Zwi/GBr), Lola-Aston Martin, 1:34,618
4. Belicchi/Fässler/Prost (Ita/Zwi/Fra), Lola-Aston Martin, 1:34,654
5. Tomlinson/N. Mansell/G. Mansell (GBr), Ginetta-Zytek, 1:35,296
6. Karthikeyan/Meyrick/Zwolsman (Ind/Ier/Ned), Audi R10 TDI, 1:35,522
8. Amaral/Pla (Por/Fra), Ginetta-Zytek, 1:36,092 (1e LMP2)
21. Berville/Dumez/Groppi (Fra), Saleen S7R, 1:45,714 (1e LMGT1)
22. Sharp/Kox (GBr/Ned), Aston Martin DBR9, 1:45m796 (2e LMGT1)
24. Lieb/Lietz/Felbermayr sr. (Dui/Oos/Dui), Porsche 997 GT3 RSR, 1:48,638 (1e LMGT2)
32. Tom Coronel/Janis (Ned/Tsj), Spyker C8 Laviolette, 1:50,342 (9e LMGT2)
39. Albers/Bakkerud (Ned/Den), Audi R10 TDI, 5:59,292
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet