Formule 1

Formule 1: Speuren naar bewijs in ‘Singapore-gate’

18945_hd_ren2009f1_39c16f44

Ook aan de vooravond van de Grand Prix van Monza blijft ‘Singapore-gate’ de gemoederen bezig houden. Langzaam maar zeker komen er meer details naar buiten, zeker nu de officiële verklaring die Nelsinho Piquet op 30 juli 2009 vrijwillig deed aan de FIA plotseling integraal op internet is verschenen. Op de volgende pagina’s staat de volledige tekst van deze verklaring, maar de meest in het oog lopende mededelingen hebben wij even naar voren gehaald.

“Het voorstel om expres een ongeluk te veroorzaken werd mij kort voor de race op 28 september 2008 gedaan door Mr. Briatore, mijn manager en Team chef van het ING Renault F1 Team en Mr. Symonds, Technisch Directeur van het ING Renault F1 Team, in het kantoor van Mr. Briatore.”

“Mr. Symonds vroeg mij in aanwezigheid van Mr. Briatore of ik bereid zou zijn om mijn race op te offeren voor het team door een safetycar situatie te veroorzaken.”

“Op het moment van dit gesprek was ik in een erg zwakke en emotionele gemoedstoestand, aangezien Mr. Briatore had geweigerd om mij te informeren of mijn contract voor het nieuwe jaar (2009) verlengd zou worden. In plaats van zekerheid bood hij me een optie aan, wat zou betekenen dat ik niet met andere teams zou mogen onderhandelen.”

“Toen mij gevraagd werd om mijn auto te laten crashen heb ik dit geaccepteerd, omdat ik hoopte dat dit mijn positie bij het team in deze kritieke fase van het seizoen zou verbeteren.”

“Na de meeting nam Mr. Symonds mij apart in een stil hoekje en wees mij op een kaart aan waar ik precies de auto moest crashen. Deze bocht werd gekozen, omdat er op dit precieze punt geen kraanwagens stonden en er dus zeker een safetycar situatie zou ontstaan.”

“Mr. Symonds vertelde mij ook precies in welke ronde ik het ongeluk moest veroorzaken, zodat er een strategie kon worden ontwikkeld voor mijn teamgenoot Mr. Fernando Alonso, om binnen te komen voor benzine kort voordat de safetycar naar buiten kwam.”

“Op deze wijze kon het team een agressieve pitstop-strategie inzetten met genoeg benzine voor 12 ronden, wetende dat de safetycar in ronde 13 of 14 naar buiten zou komen. Dit moest Mr. Alonso licht genoeg maken om zoveel mogelijk zwaardere auto’s te passeren, wetende dat deze auto’s hem later moeilijk zouden kunnen inhalen. Deze strategie was succesvol en Mr. Alonso won de Grand Prix van Singapore.”

“Gedurende de discussies is nooit gesproken over de veiligheidsaspecten voor de auto, voor mijzelf, het publiek en andere coureurs. Het enige dat Mr. Symonds mij zei was voorzichtig te zijn.”

“Ik veroorzaakte de crash door de controle over de auto los te laten net voor de bewuste bocht. Om zeker te zijn dat ik dit in de juiste ronde deed vroeg ik het team verschillende keren via de radio om het rondenummer te bevestigen, wat ik normaal nooit doe.”

“Na de race is er nooit meer gesproken over de ‘crash-strategie’. Wel zei Mr. Briatore na afloop van de race discreet ‘dank je’.”

“Na de race vroegen diverse journalisten mij of het ongeluk opzettelijk was veroorzaakt. Kennelijk voelden zij dat het verdacht was.”

Tot zover de informatie uit de gelekte verklaring. Nu steeds meer details bekend worden is de vraag of de aantijgingen van Nelsinho Piquet te bewijzen zijn.
Gesteld wordt dat de data uit deze race van de auto van Piquet zijn beweringen ondersteunen, officieel is hierover echter niets bekend.

Renault zelf heeft aangegeven pas een reactie te geven na de meeting met het World Motor Sport Council van de FIA op 21 september a.s.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet