Preview Dunlop Sport Maxx Endurance Cup: Zolder Truck Grand Prix
Met opnieuw een korte wedstrijd over 125 minuten zal de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup komende zondag zijn vijfde manche van het kampioenschap afwerken. Pas na deze race, die wordt verreden in het kader van de spectaculaire Zolder Truck Grand Prix, zijn we over halfweg wat betreft de puntentelling. De resterende wedstrijden in het Nederlandse Assen en de 10 Hours of Zolder tellen immers voor dubbele punten en zullen doorslaggevend zijn inzake de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Na komend weekend moet er bij de piloten en teams ook reeds druk worden gerekend betreffende hun titelkansen. Van de zeven wedstrijden die de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup telt worden er zes weerhouden bij de eindafrekening. Eén schrapresultaat moet dus worden in rekening gebracht. De piloten weten maar al te goed dat een slechte score tijdens de twee resterende wedstrijden voor dubbele punten dodelijk is in functie van een goede eindklassering. De telramen mogen stilaan worden boven gehaald.
Tekst PR
Foto's Foto Media Service

Marchal/Lumbeeck gaan voor Hattrick
In Klasse 1 moeten normaliter vijf wagens aan de start komen om punten te scoren. Dat is tot hiertoe nog maar tweemaal gelukt waardoor het actuele leidersduo Lumbeeck/Marchal het Team Championship nu reeds mogen vergeten. Maar daar is het de beide heren die de AD Sport-Viper bemannen niet om te doen. Wim Lumbeeck: “We pakten tijdens de laatste twee wedstrijden de algemene overwinning en dat is voor ons het belangrijkste. Dat er te weinig wagens rondrijden in Klasse 1 is te betreuren maar daar liggen we niet van wakker. We bewezen met de Viper dat we zowel tijdens lange races (500 km of Zolder) als in kortere wedstrijden (Zolder Superleague) de snelste waren van het ganse lot. We wonnen twee races op rij en willen nu een hattrick scoren en ook opnieuw de pole pakken”.Concurrentie voor Lumbeeck/Marchal moet er normaliter komen uit eigen stal waarin Niels Lagrange opnieuw de Porsche biturbo zal bemannen. Maar vergeten we vooral niet wat Van Elslander liet zien met de MExT-Mosler tijdens de laatste wedstrijd. Problemen met de ontluchting tijdens de tankbeurt deed hen uiteindelijk de das om waardoor Lieven Goegebuer kansloos de baan werd opgestuurd. Ondanks deze tegenslag toonde de MExT-patron zich toch tevreden na de race. “We hebben het potentieel van de Mosler nu bewezen en hopen dat we dit tijdens de komende wedstrijden kunnen omzetten in een podiumplaats”, aldus een tevreden Goegebuer.
In Klasse 2 staat de Porsche 996 GT3 Supercup van Maes en Van Oost nog steeds aan de leiding na vier podiumplaatsen op rij waarvan twee overwinningen. ProSpeed Competition dat met de Porsche 996 RS de 31ste editie van de 24 Hours of Zolder won ging ook reeds tweemaal lopen met de grootste puntenoogst en staat momenteel op de tweede plaats. Maar Rudi Penders en Franz Lamot hebben reeds een 0-resultaat op hun actief omdat ze de eerste manche niet op Dunloprubbers reden. RS Racing-Powercars telt momenteel een voorsprong van 22 punten. Maar als we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat komen merkgenoten Penders en Lamot gevaarlijk in de buurt op drie punten van het leidende duo Maes/Van Oost. Concreet wil dit zeggen dat ProSpeed zich geen uitschuiver meer kan permitteren waardoor RS Racing-Powercars een psychologisch voordeel heeft. Indien Penders & co blijven doorgaan op hun elan krijgen we ongetwijfeld een spetterende titelontknoping. Momenteel staat First Motorsport via een oerregelmatig parcours met de piepjonge Dylan Derdaele en Eddy Renard op een voorlopige derde plaats. Vader en zoon Derdaele kiezen eenmalig voor de Ultima waardoor Eddy Renard de Nederlander Van Kouwen naast zich krijgt. Maar ook hier hetzelfde verhaal.
De naaste achtervolgers uit de stal van Speedlover, De Coster/ ‘Brody’, Bruynoghe/Van Beurden, Raus/Mattheus en De Coster/Tavernier hebben reeds een 0-resultaat achter hun naam staan. Ook het EMG-duo Franssen/Neyens kan nog flink oprukken in het klassement. De Keukens Franssen-Porsche is steeds vooraan te vinden maar kende reeds enkele malen tegenslag. Andere wagens die in de titelstrijd geen hoofdrol meer spelen, maar toch steeds in de rol van scheidsrechter kunnen kruipen zijn ondermeer de Mc Donald’s-Porsche van Bouillon/Voets, De Laet/Vollenbergh, Scheers/Clocheret, Schulz/Schulz, Lamster/Zadnikar, twee exemplaren uit de First-stal voor Stots/Gerritse en Van den Heuvel/Van Vliet, enz. Allemaal Porsches met als uitzondering de bloedmooie BMW M3 van Beliën/Cuyvers. Ook de Ultima van de familie Derdaele is dus terug van de partij en wordt een gevaarlijke outsider voor de titelpretendenten. De Ultima won vorig seizoen trouwens een wedstrijd over 150 minuten in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder en voor Dylan komt een droom uit om eens samen met vader Patric te rijden.
Tekst PR
Foto's Foto Media Service

Marchal/Lumbeeck gaan voor Hattrick
In Klasse 1 moeten normaliter vijf wagens aan de start komen om punten te scoren. Dat is tot hiertoe nog maar tweemaal gelukt waardoor het actuele leidersduo Lumbeeck/Marchal het Team Championship nu reeds mogen vergeten. Maar daar is het de beide heren die de AD Sport-Viper bemannen niet om te doen. Wim Lumbeeck: “We pakten tijdens de laatste twee wedstrijden de algemene overwinning en dat is voor ons het belangrijkste. Dat er te weinig wagens rondrijden in Klasse 1 is te betreuren maar daar liggen we niet van wakker. We bewezen met de Viper dat we zowel tijdens lange races (500 km of Zolder) als in kortere wedstrijden (Zolder Superleague) de snelste waren van het ganse lot. We wonnen twee races op rij en willen nu een hattrick scoren en ook opnieuw de pole pakken”.Concurrentie voor Lumbeeck/Marchal moet er normaliter komen uit eigen stal waarin Niels Lagrange opnieuw de Porsche biturbo zal bemannen. Maar vergeten we vooral niet wat Van Elslander liet zien met de MExT-Mosler tijdens de laatste wedstrijd. Problemen met de ontluchting tijdens de tankbeurt deed hen uiteindelijk de das om waardoor Lieven Goegebuer kansloos de baan werd opgestuurd. Ondanks deze tegenslag toonde de MExT-patron zich toch tevreden na de race. “We hebben het potentieel van de Mosler nu bewezen en hopen dat we dit tijdens de komende wedstrijden kunnen omzetten in een podiumplaats”, aldus een tevreden Goegebuer.
In Klasse 2 staat de Porsche 996 GT3 Supercup van Maes en Van Oost nog steeds aan de leiding na vier podiumplaatsen op rij waarvan twee overwinningen. ProSpeed Competition dat met de Porsche 996 RS de 31ste editie van de 24 Hours of Zolder won ging ook reeds tweemaal lopen met de grootste puntenoogst en staat momenteel op de tweede plaats. Maar Rudi Penders en Franz Lamot hebben reeds een 0-resultaat op hun actief omdat ze de eerste manche niet op Dunloprubbers reden. RS Racing-Powercars telt momenteel een voorsprong van 22 punten. Maar als we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat komen merkgenoten Penders en Lamot gevaarlijk in de buurt op drie punten van het leidende duo Maes/Van Oost. Concreet wil dit zeggen dat ProSpeed zich geen uitschuiver meer kan permitteren waardoor RS Racing-Powercars een psychologisch voordeel heeft. Indien Penders & co blijven doorgaan op hun elan krijgen we ongetwijfeld een spetterende titelontknoping. Momenteel staat First Motorsport via een oerregelmatig parcours met de piepjonge Dylan Derdaele en Eddy Renard op een voorlopige derde plaats. Vader en zoon Derdaele kiezen eenmalig voor de Ultima waardoor Eddy Renard de Nederlander Van Kouwen naast zich krijgt. Maar ook hier hetzelfde verhaal.
De naaste achtervolgers uit de stal van Speedlover, De Coster/ ‘Brody’, Bruynoghe/Van Beurden, Raus/Mattheus en De Coster/Tavernier hebben reeds een 0-resultaat achter hun naam staan. Ook het EMG-duo Franssen/Neyens kan nog flink oprukken in het klassement. De Keukens Franssen-Porsche is steeds vooraan te vinden maar kende reeds enkele malen tegenslag. Andere wagens die in de titelstrijd geen hoofdrol meer spelen, maar toch steeds in de rol van scheidsrechter kunnen kruipen zijn ondermeer de Mc Donald’s-Porsche van Bouillon/Voets, De Laet/Vollenbergh, Scheers/Clocheret, Schulz/Schulz, Lamster/Zadnikar, twee exemplaren uit de First-stal voor Stots/Gerritse en Van den Heuvel/Van Vliet, enz. Allemaal Porsches met als uitzondering de bloedmooie BMW M3 van Beliën/Cuyvers. Ook de Ultima van de familie Derdaele is dus terug van de partij en wordt een gevaarlijke outsider voor de titelpretendenten. De Ultima won vorig seizoen trouwens een wedstrijd over 150 minuten in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder en voor Dylan komt een droom uit om eens samen met vader Patric te rijden.