WTCC

WTCC: Farfus wint tweede race in Oschersleben

wtcc_oc_farfus_priaulx_r2
BMW-dubbelzege door Priaulx (links) en Farfus

In aanwezigheid van sportdirecteur dr. Mario Theissen en Klaus Dräger, lid van de raad van bestuur van BMW AG, maakte BMW optimaal gebruik van het thuisvoordeel tijdens de WTCC-races op het circuit van Oschersleben. Na de overwinning van Andy Priaulx in de eerste race ging de zege in de tweede wedstrijd naar Augusto Farfus, terwijl Priaulx als tweede een nagenoeg optimaal resultaat uit het weekeinde mee naar huis nam. Tom Coronel eindigde, keurig rekening houdend met de merkbelangen van SEAT, als achtste en won daarmee opnieuw het klassement voor privérijders. Jaap van Lagen eindigde als 20e.


Tekst: René de Boer
Foto's: FIA WTCC/Photo4

Engstler pakt als achtste in de eerste race bij de start de leiding. Priaulx heeft een goede start en klimt snel op. Engst leidt na drie ronden voor Farfus, Priaulx, D’Aste, Larini, Tarquini, Hernandez, Boardman, Poulsen en Van Lagen. Coronel is twaalfde achter Jörg Müller. D’Aste krijgt een drive-through-penalty, even later ook Poulsen. In de vijfde ronde neemt Farfus de leiding over van Engstler, een ronde later haalt ook Priaulx zonder al teveel plichtplegingen de Duitse BMW-privateer in. Van Lagen valt in de zesde ronde ver terug, hij komt slechts als 17e weer door. Halverwege de race leidt Farfus voor Priaulx, Engstler, D’Aste, Tarquini, Larini, Hernandez, Müller, Boardman en Coronel.

wtcc_oc_start_r2
Start van de tweede race met Engstler aan de leiding

In ronde acht haalt Tarquini Engstler in en is daarmee derde, terwijl D’Aste voor zijn straf naar binnen komt – zijn monteurs werkten in de startopstelling nog te lang aan zijn auto. Voor Engstler is de ellende nog niet over: in één keer gaan ook Larini en Hernadez hem voorbij, en een paar meter later ook Müller. Engstler rijdt de pits in – hij heeft duidelijk een probleem. Darmee rijdt Coronel op eens weer in de punten, hij is nu achtste, maar tweede privateer achter Boardman. In ronde negen plaatst Coronel een aanval, die succesvol blijkt: achterop het circuit steekt hij Boardman voorbij, die ook nog een plek aan Yvan Muller verliest.

Jörg Müller steekt in de twaalfde ronde Hernandez voorbij in de strijd om de vierde plaats. In de slotronde pakt Yvan Muller nog een plaats van Tom Coronel. Zo blijft de volgorde tot aan de finish. Farfus wint voor Priaulx, Tarquini, Müller, Hernandez, Larini, Muller en Coronel. De beide Chevrolet-rijders Huff en Menu completeren de top tien. Jaap van Lagen eindigt als 20e.

wtcc_oc_r2_prive
Tom Coronel was in beide races de beste privérijder

Uitslag:

1. Augusto Farfus, Bra, BMW 320si, 14r. in
2. Andy Prialx, GBr, BMW 320si, op 0,644
3. Gabriele Tarquini, Ita, SEAT Leon TDI, op 5,177
4. Jörg Müller, Dui, BMW 320si, op 7,976
5. Sergio Hernandez, Spa, BMW 320si, op 8,661
6. Nicola Larini, Ita, Chevrolet Cruze, op 13,596
7. Yvan Muller, Fra, SEAT Leon TDI, op 18,835
8. Tom Coronel, Ned, SEAT Leon, op 19,170
20. Jaap van Lagen, Ned, LADA Priora, op 36,193

Stand na 18 van 24 races:

1. Gabriele Tarquini, 91 punten
2. Augusto Farfus, 89
3. Yvan Muller, 84
4. Andy Priaulx, 66
5. Rickard Rydell, 51
6. Jörg Müller, 58

Stand Yokohama Independents’ Trophy:

1. Tom Coronel, 168 punten
2. Felix Porteiro, 150
3. Franz Engstler, 113
4. Stefano D’Aste, 107
5. Tom Boardman, 67
6. Kristian Poulsen, 33



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet