Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Toerwagen Diesel Cup

TDC: Phil Bastiaans en Christiaan Frankenhout winnen in Toerwagen Diesel Cup


Nadat teamgenoot Frankenhout tijdens de rijderwissel het stuur van de BMW overnam, belandde hij in een gespreid bedje en kon hij zonder veel moeite de overwinning binnenhalen. “Phil had uitstekend voorwerk verricht, want na de rijderwissel had ik een grote voorsprong en kon ik rustig mijn rondetijden rijden”, aldus Frankenhout. “Ik kon harder, maar nam geen onnodige risico’s. Het ging echt makkelijk. Appeltje eitje eigenlijk.”

Met de snelle GT4-coureur Ricardo van der Ende verzekerde Nooren zich dit weekend van een uitstekende teamgenoot, die hem helpt in zijn jacht op de titel. Het bewijs daarvoor was de verreweg snelste raceronde van 2:03,787 seconden die Van der Ende op zijn naam schreef. “Marcel en ik hebben het altijd erg gezellig in de ‘derde helft’ van de raceweekenden”, vertelde Van der Ende. “Vandaar dat hij me gevraagd had of ik dit weekend samen met hem wilde rijden. Als Marcel met een andere auto dan een BMW gereden had, had ik niet mogen invallen, maar mijn GT4-team Ekris ziet graag zo vaak mogelijk BMW’s winnen. Dus het was geen probleem.”

Als koploper diende Nooren echter 25 seconden langer stil staan tijdens zijn pitstop. Daardoor moest Van der Ende na de rijderwissel een inhaalslag inzetten, die uiteindelijk op de tweede positie een halt toe geroepen werd. “Maar we zijn in ieder geval voor Jeroen den Boer gefinisht. Tweede in de race, een punt voor de pole-position en één voor de snelste raceronde”, rekende Nooren hardop. “Ik kom steeds dichterbij mijn eerste autosporttitel.”

Jeroen den Boer deed er alles aan om de schade te beperken. Als vijfde gestart reed hij zich naar de laatste ereplaats op het podium. “Ik ging zo hard als ik kon”, verklaarde de regerend Formido Swift Cup-kampioen. “We mochten dit weekend voor het eerst banden wisselen tijdens de pitstop. Dat hebben we ook gedaan en daardoor kon ik constante rondetijden blijven rijden. Ik wist equipe Andries / Luyckx nog wel inhalen, maar de andere BMW’s waren echt niet bij te houden. Het is nu voor de stand in het kampioenschap eigenlijk hopen op een foutje van Marcel Nooren.”

Zondag wordt de tweede wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup verreden, tijdens het vervolg van de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort.

480_tdc1

UITSLAG WIJZONOL TROPHY
Toerwagen Diesel Cup Race 1:

1. Equipe Bastiaans / Frankenhout, BMW 123d, 48 ronden in 1 uur 41 minuten 53,814 (121,732 km/u),
2. Equipe Nooren / Van der Ende, BMW 120d, op 12,710 seconden,
3. Jeroen den Boer, Toyota Auris 2.2d, op 55,598,
4. Equipe Baars / Roeleveld, Volvo C30, op 1 min 12,497,
5. Equipe Van Es / Charles, BMW 120d, op 1 min 28,959,
6. Equipe De Groot / Duivenvoorde, VW Golf, op 1 min 29,801,
7. Equipe Sluiter / Van Leen, BMW 120d, op 1 min 48,664,
8. Equipe Smeijster / Dik / Kohler, SEAT Ibiza Cupra, 2 min 2,887,
9. Equipe Steenmetz, VW Golf, 2 min 4,907,
10. Equipe Uljee / Liesette Braams, BMW 120d, op 2 min 5,786,
11. Equipe Van Os / Cornelissen, BMW 120d, op 1 ronde,
12. Equipe Huisman, BMW 120d op 1 ronde,
13. Equipe P.C. van Oranje / Van Beusekom, BMW 123d, op 1 ronde,
14. Equipe Andries / Luyckx, BMW 120d, op 3 ronden,
15. Equipe Vossen / L’ortye, BMW 120d, op 4 ronden,
16. Equipe Luc Braams / Verschuur, BMW 120d, 4 ronden,
17. Michiel Schaap, Toyota Auris 2.2d, op 7 ronden.

Niet geklasseerd:
Equipe Van der Veekens / Van der Vecht, Alfa Romeo 147 JTD, op 21 ronden,
Equipe Van Os / Van Splunteren, BMW 120d, op 36 ronden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet